České e-shopy mají ve srovnání s těmi západními řadu nevýhod. Kromě velmi často nehorázných cen a omezeného způsobu dopravy to bývají neustále snahy o podvádění klientů.
Ano, mám na mysli lhaní o ceně a lhaní o skladové dostupnosti. Nákup na Internetu totiž přibližuje ekonomický model „dokonalé konkurence“ realitě. Pokud hledám nějaký konkrétní výrobek (a je jedno, zda je o LCD televizi nebo kávovar), pak díky Internetu mám v rekordně krátké době možnost porovnat leckdy velmi širokou nabídku na trhu. Zvláště mám-li vybrán konkrétní model televize nebo kávovaru, protože technické parametry jsou shodné, záruka v autorizovaném servisu (=nezávislost na prodejci) většinou taktéž a doprava velmi často také. Takže mě zajímají víceméně tři faktory:
1) cena včetně dopravy
2) dostupnost
3) důvěryhodnost obchodu
Ten třetí bod je, zvláště při platbě na dobírku, relativně zanedbatelný, protože jediné, co od obchodu požadujeme, je aby zaslal správné zboží za požadovanou cenu a jediné riziko tedy je, aby nám za těch patnáct tisíc dobírky nepřišla dřevěná deska namísto televize. Samozřejmě, pro někoho hraje ještě roli možnosti platby a dopravy (například doručení ve večerních hodinách), ale vesměs lidi zajímají dvě věci – to je cena a dostupnost.
Právě toto jsou faktory, podle kterých poznáte kvalitní a spolehlivý obchod. Velmi často se stává, že obchod inzeruje cenu, která je menší než skutečná. Děje se tak zvláště ve vyhledávačích typu zbozi.cz nebo heureka.cz. To jsou prohledávací servery, které si v pravidelných intervalech (i několikrát denně) stahují z obchodu informace o produktech a umožňují efektivně projíždět nabídky mnoha obchodů na jednom místě.
V praxi to vypadá tak, že levnější zboží je ve vyhledávači nabídnuto dříve, vy na něj kliknete a zjistíte, že inzerovaná cena například 6789 je najednou 7234. V tom lepším případě, v tom horším si toho nevšimnete, protože informaci o ceně jste už viděli ve vyhledávači a zvlášť pokud je rozdíl jen ve stovkách/desetikorunách, nemusí být na první pohled zřetelný. Z mé zkušenosti je lživých cen na zbozi.cz v prvních výsledcích kolem 15%. Píšu lživých, protože omyl bych vyloučil empiricky – ještě se mi za několik desítek podobných případů nestalo, aby reálná cena byla nižší než ta inzerovaná. Vždy naopak. Kdyby však šlo o chybu, musela by nastat mnohokrát situace opačná.
Ještě horším nešvarem je lhaní o skladové dostupnosti. Jde o poměrně komplikovanou záležitost, protože máte-li desítky dodavatelů, je celkem těžké uhlídat vše tak, abyste měli vždy 100% přehled o reálné dostupnosti nabízeného zboží. Přesto lze riziko chyby eliminovat a chovat se k zákazníkům fér. Bohužel, mnoho e-shopů to nedělá a zákazníky podvádějí nebo minimálně matou. Dělají to například následujícími způsoby:
1) Informaci o skladové dostupnosti vůbec neuvádějí. Zákazník pak objedná a doufá, že někdy dočká. Ideální pro ty, kterým je jedno, kdy zboží dostanou a preferují třeba co nejnižší cenu. Jinak je nejlepší takové obchody ignorovat.
2) Zboží uvedou jako skladem. Ve skutečnosti ho skladem nemají, ale má ho dodavatel. Takže marně čekáte, že zboží zítra dostanete, protože zítra teprve poputuje od dodavatele k obchodu, k vám pojede nejdříve pozítří. Řešení je nakupovat v obchodech, kde jasně rozlišují mezi skladem a „skladem u dodavatele“.
3) Zboží uvedou jako skladem, přestože skladem vůbec není. Takže podvodníci vám poskytnou mylné informace, nechají vyplnit objednávku a poté, co vše uděláte, se s vámi spojí, že zboží nemohou dodat. Následuje milion výmluv, právě se prodal poslední kus, dodavatel uvedl mylnou informaci, na skladě se spletli apod. Takový obchodník doufá, že když už jste si dali tu práci a vše v objednávce pracně vyplnili, tak holt počkáte. Komu by se znova chtělo hledat jiný obchod, naskládat vše do košíku, vyplňovat jméno, adresu, kontaktní údaje…. a doufat, že vám nezavolají, že zrovna tohle skladem nemají, protože…. Řešení je objednávku stornovat a najít si někoho serióznějšího.
Jako konkrétní příklad negativní zkušenosti mohu uvést obchod bagno.cz. Našel jsem požadované zboží, daný e-shop ho jako jediný v ČR měl vedený skladem:
Zboží jsem objednal a chystal se, že si pro něj zajedu. Zvlášť když jsem měl mít dnes kolem výdejního místa cestu. Bohužel nastala česká klasika:
Zboží je pro Vás objednáno. Po jeho naskladnění cca do 10 dnů Vás budeme
informovat o možnosti odběru.
Ani zmínka o tom, že zboží mělo být skladem a není, ani slovíčko omluvy. Když jsem se tázal, jak je to možné, dočkal jsem se klasické výmluvy:
Stav skladu, který se zobrazuje na našich internetových stránkách je
zboží, které je už ale vykryté pro jinou objednávku.
Takže oni přesně vědí, kolik kusů mají skladem, oni přesně vědí, kolik kusů z nich má už někdo objednáno a přestože pro vás zboží k dispozici již nemají, budou ho i tak uvádět jako skladem, aby vás nalákali k objednávce. No a přestože o tom vědí (minimálně paní Černá, se kterou jsem si mailoval), co myslíte? No jistě, stále položku vedou jako skladem, přestože je dávno „vykrytá“ pro někoho jiného.
Hanba podobných vykukům, kteří akorát deformují trh v ČR.