Pořídil jsem Energomonitor. Je to zařízení, které měří spotřebu energie (v mém případě elektrické), dělá z toho přehledy a má sloužit k pochopení spotřeby. Rozhodl jsem se, že si ho pořídím a uvidím, co to všechno umí.
Po měsíci a půl jsem nějaké zkušenosti nasbíral a tak hodnotím.
Nákup
Začnu samotným nákupem. E-shop přehledný, zboží skladem, takže super. Ráno objednávám a očekám, že si pro něj ten samý den zajdu. Jenže ouha. Přišel mail od automatu, že objednávka se právě vyřizuje. Do konce dne nic nového. Tak snad zítra.
Jenže zítra opět nic nového. Vůbec nic. Čekám dál. Další den už to nemůžu vydržet a volám. Prý mi dají vědět a skutečně, nakonec je odpoledne zboží připraveno k odběru. Takže první dojem je skutečný fail, nabízet něco skladem a mít to reálně dostupné až po 53h je ostuda a působí to jako typické české „skladem“ – no my to přímo nemáme, ale dodavatel dodavatele jeho dodavatele říkal, že jeho dodavatel by to někde mít mohl. Ale co, vydržel jsem bez toho desítky let, takže pro tři dny se svět nezboří.
Produkt
Prohlížím krabici a vidím něco, co (to v té době ještě netuším) docela symbolicky vystihuje celý produkt – to jste si už přečetli v titulku. Na krabici napsáno „MADE IN CZECH REPUBLIC“:
Na samotném produktu zespod malými písmeny „Made in China“. Je třeba dodávat víc? Zvěsti, které se po netu nesly, že je to jen přemalovaný CurrentCost, zdá se, nelhaly.
Instalační příručka pěkná a použitelná, samotná instalace optické sady primitivní. Dosah se ukazuje jako velice slušný a registrace do webové aplikace bezproblémová. V celé kráse se pak ukazuje, co vlastně samotný produkt je. Stanice „Homebase“ je ve skutečnosti CurrentCost NetSmart Wireless Gateway a vysílač signálu EOS plus čidlo EOS je ve skutečnosti CurrentCost OptiSmart.
Aplikace
Webová aplikace je prakticky to jediné, s čím se budete nadále setkávat. Je velice jednoduchá a přijde mi dost nedotažená. Vyzkoušet si ji můžete sami, nabízí demo účet.
V zásadě se dá říct, že zkoumat můžete aktuální spotřebu ve W, celkovou dnešní/měsíční spotřebu jak v kW, tak v Kč (včetně grafu) a porovnání se včerejším dnem/měsícem. K dispozici je též tabulka ve formátu kalendáře, se spotřebou po hodinách a celkovou denní spotřebou.
Denním, týdenním či měsíčním grafem je možné i listovat. Pěkné je, že graf je živý, tzn. jak po něm jezdíte myší, v bublince se objevuje aktuální hodnota. Pod grafem vidíte i maximum a minumum za dané období.
Máte možnost si nastavit upozorňovače, které by měly posílat maily za definovaných podmínek. Mě to nefunguje.
A to je vše, přátelé.
Nedokonalosti
Pokud čekáte nějakou inteligentní analýzu, budete zklamáni, nic takového není.
Pokud čekáte, že si budete do kalendáře moci dělat poznámky (např. abyste věděli, proč ten daný den byla spotřeba tak extrémní), máte smůlu.
Pokud čekáte, že když už aplikace umí vypsat minimum i maximum za dané období, že vám k tomu odhalí, kdy daná hodnota byla naměřena, máte smůlu. Budete si muset jezdit po maximech/minimech v grafu a doufat, že to časem najdete.
Pokud čekáte, že budete moci některé úseky označit a „otagovat“ ve smyslu „provoz myčky“, „puštěná TV“ apod. a aplikace inteligentní analýzou odběru v čase dojde k nějakým agregovaným či analytickým výstupům, čekáte marně.
Pokud čekáte, že si budete moci stáhnout aplikaci pro váš iPhone, opět akorát prokazujete svoji naivitu.
Navíc se mi jednou stalo, že po několik hodin nebyla naměřena žádná data. Už jsem si myslel, že senzor někdo ukradl (necháváte ho totiž u elektroměru!), ale pro jistotu jsem napsal do Energomonitoru. Spolu s tím jsem jsem měl další dotaz a tip na zlepšení.
Pokud čekáte, že se někdo oběžoval odpovědět nebo nějak reagovat, měli byste navštívit doktora Chocholouška. Slušné jednání se zákazníkem se u Energomonitoru nenosí. Akorát další den večer přišel – dle neosobní formulace a absolutního ignorování obsahu mých dotazů nejspíše automatický – mail s omluvou, že měli předchozí den pětihodinový výpadek a že to holt u někoho znamenalo ztrátu dat. Takhle si podporu skutečně nepředstavuju.
Navíc bych čekal, že zařízení za bratru 4000Kč bude schopné nějakou dobu cachovat, takže pokud dojde k výpadku spojení, pamatuje si hodnoty lokálně a po obnově připojení to „nasype“ na server. Na můj dotaz (stejně jako na dotaz, proč mi neposlal automatický upozorňovač zprávu, ačkoliv je nastaven tak, že pokud po nějakou dobu nezaznamená odběr, tak se má ozvat) nikdo nereagoval. A je to už skoro měsíc, takže očekávám, že už ani reagovat nebude.
Aplikace obsahuje další závažné chyby – například cenu energie nemůžete nastavit zpětně za určité období, takže pokud si cenu vůbec nenastavíte nebo uděláte tam chybu a za týden si vzpomenete, máte smůlu a dosud naměřené hodnoty budou přepočívány na Kč špatně i poté, co správnou cenu nastavíte.
Byly také slibovány tipy, které pomohou ušetřit. Ano, maily od nich chodí skoro každý pátek. V zásadě jde jen o tipy, jak změnit či používat něco v aplikaci. Jednou mi přišlo 10 tipů, jak snížit zimní spotřebu energií – taková univerzální kuchařka typu „zkontrolujte komín, popřemýšlejte nad výměnou kotle“ apod. Informační hodnota nula nula nic. Žádný inteligentní přístup typu „víme, že v kotli netopíte, tak vám nebudeme posílat tipy, jak vyměnit kotel“.
Bylo mi jasné, že když elektřinou netopím, že případné úspory budou minimální, ale prakticky jediné, v čem Energomonitor pomůže, je ukazatel trvalého odběru (typicky noční doba). Proklamované úlohy jako „připravit a vysvětlit pochopitelnou metriku“ nebo „nabídnout uchopitelné srovnání, zda je naměřená hodnota moc či málo“, popř. „poradit vám, jak dosáhnout lepšího výsledku“, bohužel Energomonitor neplní.
Závěr
Takže závěrem chci potvrdit to, čím jsem začal. Přidaná hodnota minimální, podpora totálně mizerná, aplikace nic moc. Jediné, co mohu skutečně pochválit, je fakt, že v Energomonitoru získáte fuknční měřák aktuální spotřeby a v té jejich webové aplikaci jakž-takž použitelný přehled historie.
Dobrý den,
to mě mrzí, že zkušenost není dobrá. Hlavně to objednání. Zboží máme skladem, v tu chvíli ale chyběly krabice, takže se to kompletovalo. Pravda je, že obsluha konkrétního zákazníka s jedním kusem nám někdy drhne, omlouvám se za to.
K té Číně, tam to není tak, jak píšete. Zařízení se vyvíjí a montuje v Česku (teda na Moravě, ve Valašském Meziříčí). To, které máte vy, jsme vyvíjeli a vyráběli pro britský Current Cost a dával se do jejich plastů, které se lisovaly v Číně. A protože certifikace byla na takto vypadající produkt ještě z dřívějška, kdy starou generaci celou sestavovali v Číně, na potisku to zůstalo. Nová generace má zase plasty z Číny, ale už na ně nelisujeme Made in China a pro jistotu nic takového. Obojí se ovšem kompletuje u nás, ovšemže součástky jsou z části z Číny, z části USA, plasty z Číny, papír na krabice je Český, igelity na kabely polské, kabely z Číny atd. Ale to podstatné na tom je české, řekl bych, takže nelžeme ohledně původu výrobku.
K funkcím. Tohle je důvod, proč dáváme přístup do webového demo rozhraní. Je tam přesně to, co dostanete a můžete si zkontrolovat, jestli to dělá to, co byste chtěl, aby to dělalo. Víc fér přístup k tomu těžko zaujmout, protože pod slovíčkem „analytika“ si představí každý něco jiného. Do téhle chvíle jste měl jen možnost opisovat si elektroměr, najednou máte časový průběh, data uložená měsíce zpětně a s trochou znalostí si s tím můžete pohrát. Jak, k tomu dostáváte ty emaily – abychom vás to naučili 🙂
Některé z těch metrik teprve připravujeme, jiná (měření trvalého odběru) už jsou nasazené pro všechny klienty. to je výhoda věcí v cloudu, můžeme je zlepšovat postupně.
Cachování bohužel tenhle hardware nemá, důvodem je tehdy drahá paměť. Nová generace už cache má, ta se ale teď zavádí do výroby. Výpadky se nám nestávají často, za tento se omlouváme, mrzí nás to.
Cenu energie nelze nastavit zpětně z technického důvodu, ale můžete se nám ozvat na helpdesk a my to zařídíme. Snad to v dohledné době vyřešíme lépe. Víme o tom, je to stará bolest 🙁
Co je hodně mrzuté, je ta neodezva na kontakty. Na tom si dáváme záležet a mrzí mě, že to vykyslo. Můžete se podívat na ty emaily, kam jste je posílal? Dohledáme to tady a napravíme to pro příště a pro ostatní.
Abych vám alespoň nějak spravil náladu, nabízím vám novinku – máme tu interní teploměr pro kontrolu teploty. Ozvěte se prosím na mail, pošleme vám ho.
Díky za odpovědi.
Ad funkce: ano, demo na webu je, ovšem jsou věci, které člověka hned nenapadnou. Právě zklamání nad tím, jak je aplikace tupá, je poměrně velké – zvlášť vzhledem k iluzím (možná záměrně) vyvolávaným na Vašem blogu i jinde o tom, jak se dělá inteligentní analýza a kdoví co ještě. Přitom, jak píšu, ani pitomý timestamp naměřeného maxima či minima z toho nedostanu.
Ad maily, jak mě to naučit. Opět – snažíte se vyvolat dojem nějaké přidané hodnoty. Skutečnost je taková, že za půl roku, co Energomonitor mám, přišlo takových mailů celkem sedm. Jak jsem si posteskl v článku, jsou absolutně nepersonalizované, zhusta plné obecných rad typu „změňte dodavatele energie“ nebo „upgradujte kotel“.
Ad cachování: výrobek jsem kupoval před šesti měsíci. Takže buď je sousloví „tehdy drahá paměť“ velice relativní a nebo jsem nevědomky dostal nějaký starý skladový ležák. Ono nejde jen o výpadky u vás. Občas vypadne spojení k netu u nás a výsledek je pak stejný = žádná historie.
Ten můj mail s dotazem a tipy jsem posílal 24. září 2015 16:15 na info@energomonitor.cz
Za nabídku teploměru díky, ale když ho budu potřebovat, koupím si ho. Recenzi jsem nepsal za účelem zisku, ani nepřímého. Když mi chcete zlepšit náladu, tak spíš vylepšete tu webovou aplikaci 🙂