Na výzvu Marka Lutonského na serveru CE4you jsem se pokusil sepsat věci, které by – alespoň pro mně – posunuly iGo na navigační špičku, kde nyní kraluje TT6. Po více než půl roce přišel čas seznam zaktualizovat. Je s podivem, jak málo času stačilo, aby tento seznam značně prořídl. Nový text je odlišen zelenou barvou.
Narozdíl od mé stručné odpovědi na zmíněném serveru bych zde jednotlivé body více rozebral a navíc seřadil od pro mně nejdůležitějších:
1. Hledání POI na trase
Když někam jedu a dochází mi benzín, ocením benzínku co nejblíže mé původní trase. Zatímco TT odlišuje POI na trase ve směru jízdy, POI na trase v protisměru, POI s malým sjezdem trasy (tuším 2km) a POI zcela mimo trasu, iGO nabídne pouze POI v okolí konkrétní pozice (aktuální, cíl apod.), což je dost na nic.
Toto stále iGo chybí a vidím to jako veliký nedostatek.
2. Lepší odhad času příjezduVýborný odhad doby příjezdu se zlepšil s novými mapovými podklady. Časy odpovídají těm u TT a dáse na něj spolehnout.
Zatímco na odhadovanou dobu cesty se u TT můžu spolehnout, a to i u cest třeba 1300km dlouhých, abych dodržel odhadovanou dobu cesty dle iGO, musel bych sbírat body za překročení rychlosti jako maliny. Ačkoliv to se samotnou navigací má málo společného (do cíle dojedu), zvykl jsem si vědět, kdy zhruba budu v cíli a dle toho své cesty plánovat.
3. Vylepšit ergonomii zobrazení
PDA používám pro navigaci „na ležato“. Zatímco u TT vidím velkou širokoúhlou mapku a ve spodní liště velkým písmem údaje jako vzdálenost k dalšímu manévru, zbývající vzdálenost, čas příjezdu, aktuální rychlost, kvalitu signálu, u iGO je celá levá čtvrtina až třetina obrazovky „zapláclá“ panelem, ve který zabírá neskutečně místa, přesto zobrazuje méně informací a menším fontem než TT. Zobrazení kvality signálu iGO je taktéž mizerné. Namísto několikastupňového ukazatele podobnému tomu v mobilu, jako má TT, jsou zde rozlišeny pouze stavy „špatný signál“ a „dobrý signál“ a to ještě jednou slaboučkým, za jízdy prakticky neviditelným obloučkem. Zkrátka a dobře, místo na displeji lze využít efektivněji, jak dokazuje TT. Skinovatelné iGO by s tím nemělo mít žádný velký problém.
Od autorů prakticky žádná změna, ale vyrojila se řada skinů, které původní ergonomii o dost vylepšují. Přesto bych uvítal oficiální skin ála TomTom, tzn. dole stavový pruh, nahoře mapa.
4. Změnit ikonu kruhového objezdu
Když se blíží „kruhák“, iGO zobrazí symbol kruhového objezdu s malým číslem sjezdu uprostřed. Oproti tomu TT zobrazí jako ikonu schéma kruháku s jasně naznačeným výjezdem. Řešení TT je jednoznačně lepší – stačí krátké mrknutí na diplej, abych viděl, jakým směrem budu kruhák opouštět. Zatímco u iGO to znamená luštit to malé číslíčko označující, který výjezd mám použít a potom při jízdě po kruháku výjezdy počítat, abych sjel tím správným. Koukat přitom na 3D displej není moc reálné – jednak je na kruháku třeba hodně dávat pozor na cestu a druhak jindy nepodstatné zpoždění navigace o pár metrů je na kruháku zásadní.
5. Vylepšit hlasovou navigaci
iGO je tak neskutečně ukecané, že za jízdy z něho bolí hlava. Dále – jem zvyklý z TT na upozornění těsně před manévrem. U iGO se dozvím, že za 178 metrů mám zahnout doleva a když ta chvíle přijde, nic se neděje, ani to nepípne. To abych pořád hlídal, jestli už jsem těch 178 metrů náhodou neujel. K tomu mizerné formulace, otázka „Přepočítat?“ vždy, když iGO automaticky přepočítává trasu – je zde ještě hodně co zlepšovat, aby to bylo použitelné a příjemné. Nicméně nedávno prý byla vydána aktualizace, kterou jsem ještě neslyšel, takže může být tento bod již passé.
Stejně jako v ergonomii zobrazení se hlasové instrukce o dost zlepšily neoficiálními úpravami.
6. Rozlišovat zoom v režimu mapa a navigace
Ačkoliv jsem byl upozorněn, že to jde, nikde jsem na to nastavení nenašel. Vadí mi, pokud se přepnu do režimu Mapa, odzoomuju, abych viděl víc krajiny, tak při přepnutí do režimu Navigace to vypadá, jako bych nebyl v autě, ale v letadle. Úroveň zoomu z Mapy zůstala zachována i v Navigaci a já tudíž musím ručně mapu přibližovat.
Tato výtka zůstává, na druhou stranu jsem si zvykl používat automatický zoom a proto mi to už nevadí.
7. Předělat zadávání adres
Jak jsem již popisoval v porování iGO a TT5, je opravdu peklo, pokud chcete jako cíl zadat ulici v jiném městě či dokonce státě. U TT není třeba dělat nic, zde člověk musí minimálně 3x kliknout (Změnit město/Jiné město/Změnit zemi). Na jednu stranu je příjemné, že neplete dohromady města různých zemí, na druhou stranu zadávání v rámci jedné země by mělo být ergonomičtější. Zvláště pitomé je to, že do historii naposledy použitých měst iGO nedá to, co jste zvolili, ale co mu přijde přesnější. Dám příklad. Představte si, že potřebujete jet k zákazníkovi do ulice Národní Obrany na Praze 6 a poté do ulice Nádražní na Praze 5. Zvolíte „Hledat adresu“, město „Praha“, napíšete „Národní Obrany“. Potud fajn. Chcete přidat další adresu, ale co to? iGO iniciativně jako město předvyplnilo nikoliv „Praha“ (co jste zadali), ale „Praha 6“. Takže místo toho, abyste psali „Nádražní“, musíte kliknout na Změnit město, pak na Jiné město, pak napsat znovu Praha a pak teprve Nádražní. Navíc do historie posledních měst se opět uloží „Praha 6“ a „Praha 5“, takže se tím historie stává nepřehlednou. Koho tohle řešení napadlo, toho bych vykrákal za uši.
V iGo se v tomto ohledu moc nezměnilo, avšak použitému řešení jsem již přišel na chuť a nemám s ním problém (až na to ukládání části města do historie).
8. Vracet zpět nastavení PDA
Po ukončení iGo by se měly vrátit zpět hodnoty podsvícení a vypínání při provozu na baterie a ze sítě, ne jako teď, kdy je vždy nastaveno „vypnout po jedné minutě“ a člověk to musí vracet ručně zpět, což otravuje.
Toto řeší iGo 2006 Plus.
9. Export / import itinerářů
Momentálně si připravuji cestu na dovolenou s řadou průjezdních bodů (situace, kde bych byl u TT namydlený). Je to super, trasa se plánuje příjemně, avšak se pokud do doby odjezdu (za týden) budu chtít někam navigovat, musím celý itinerář smazat a pak ho zadávat znovu. Přemýšlel u toho někdo?
Toto stále chybí.
10. Zobrazování POI
Zatímco u vlastních POI si můžu vybrat, od jaké vzdálenosti je uvidím, u vestavěných je tato vzdálenost pevná a navíc hrozně malá. Při zoomování taktéž místo jasných ikonek, co kde je, vidím modré flíčky. Neergonomické.
Stále chybí.
11. Zlepšit podrobnost map. U iGo jsem zjistil, že chybí určité krajinné prvky, např. vodní plochy. Podívejte se např. na rybníky u vesnice Vrchotice, v TT jsou, v iGo nikoliv.
Stále bída. Podívejte se třeba na Hostivařskou nádrž v TT a v iGo. Ceny karet klesají, není důvod šetřit pár bajtů na mizerných vodních plochách.
12. Upozorňování na vybrané POI
Je příjemné, když mě navigace v mnou definovaném předstihu mnou definovaným zvukem upozorní, že se blížím k bodu zájmu, na který chci být varován (že by radar? 🙂 )
Naprosto skvěle implementuje iGo 2006 Plus.
13. Lepší práce s itinerářem Pokud mám naplánovanou složitější trasu a chci nějaký úsek zakázat, je neskutečně únavné procházet celým itinerářem manévrů čítajícím desítky položek, zvlášť když není k dispozici jezdec (posuvník), ale jen šipka nahoru/dolů.
Pořád bída.
14. Podpora TMC
Traffic message channel – data o aktuální dopravní situaci (zácpy, uzavírky, nehody…) vysílaná přes FM rádio, příjem zdarma. Navigační soft pak lépe vybere vhodnou trasu. Dříve jsem TMC dával docela prioritu, dnes tolik ne, protože jak jsem se dozvěděl od lidí TMC používajících (u nás i v zahraničí), značný problém je aktuálnost vysílaných dat a je opravdu nepříjemné, když vás navigace vede tankodromem místo dálnicí jen proto, že někdo zapomněl z éteru stáhnout hlášení o nehodě na té zpropadené dálnici. Každopádně by ale šlo o příjemnou funkčnost (i když by to znamenalo dokupovat TMC přijímač).
Toto řeší, i když ne úplně nejlépe (chybí upozornění na dopravní události pouze při trase) iGo 2006 Plus.
15. Trvale zakázané úseky
Mapové podklady nejsou bezchybné a proto bych ocenil, kdybych nějaké úseky či křižovatky mohl natvrdo zakázat. Znám takových papírově průjezdných (v praxi nikoliv) míst několik. Ačkoliv jsem je firmě TeleAtlas nahlásil, bude trvat, než (zda-li vůbec) se do aktualizace dostanou. Ano, rýpalové mohou namítnout, proč používám navigaci na místech, kde to znám 🙂
Stále nic nového.
16. Navigace/vyhnutí bodu na mapě
Ne vždy přesně vím, jak která ulice se jmenuje a v TT je příjemné píchnout si do mapy na tu konkrétní ulici, kterou chci projet nebo naopak se jí vyhnout (pokud narazím třeba na nečekanou uzavírku a nechci odhadovat, zda je to 100 nebo 200m)
Stále nic nového.
17. Editace interních POI
Ocenil bych možnost upravit/měnit POI. Např. když vím, že tady je restaurace, tak si jí tam přidám do kategorie restaurace a nebudu jí cpát do vlastních POI.
Opět nic nového.
18. Navigace na adresu z kontaktů v PDA
Ale prosím použitelně, ne tu parodii, co nám předvedl TomTom 6.
Řeší iGo 2006 Plus, i když bych ocenil lepší toleranci k neúplným/lokalizovaným adresám.
19. Zrychlit start aplikace
TT6 startuje za 5 vteřin, u iGo to trvá 6x déle (půl minuty) na tom samém stroji se stejnými mapami.
Stále bída.
20. Drobné opravy
Když už se budou autoři v kódu šťourat, mohli by opravit chybu, kdy seznam dostupných zemí je řazen ne dle abecedy, ale dle ASCII, tudíž „Česká Republika“ je až za Tureckem (zvláštní, že v seznamu verzí map je to řazeno správně). Nebo to, když přidávám do trasy další průjezdní body, zůstane mi označen bod, který byl v tu chvíli označen a další se přidávají za něj, místo aby se označil ten nově přidaný. Například mám body A,B,Z a chci za B přidat ještě C, D a E. Označím B, že budu přidávat za B, vyberu na mapě C, to se přidá za B, ale označeno zůstane B, takže přidám D a ono se přidá mezi B a C, podobně E. Místo A,B,C,D,E,Z mám A,B,E,D,C,Z
Řeší iGo 2006 Plus.
21. PC aplikace
PC aplikace pro případné plánování itineráře by se docela hodila, i když není to tak důležité a proto je v seznamu skoro až na konci.
Aplikace pořád není.
22. Tolerance k překlepům
Bez toho by se dalo určitě obejít, ale líbí se mi, že TomTom je tolerantní, pokud se při zadávání adresy spletu a udělám překlep. Kdyby už pánové v Maďarsku opravdu nevěděli, co roupama dělat, můžou zapracovat na tomto.
Špičkově řeší iGo 2006 Plus – nabízí pouze ty klávesy, které v daném kontextu jdou použít.
Shrnutí
Sepsal jsem opravdu vše, na co jsem si vzpomněl. Prvních 13 bodů jsou výtky k funčknosti, zbytek spíš taková přání z kategorie „bylo by to fajn“. Zajímalo by mě, co si o tom myslíte vy a na co jsem případně zapomněl.
Pokud půjde vývoj iGo tak rychle kupředu, nebude tato navigace mít brzy konkurenci, zvlášť mezi jedinci, kteří rádi nastavují řadu parametrů. Z 22 bodů 9 opravených během půl roku, tomu říkám tempo. Nově připravované iGO 8 pak má mít postrádané hledání POI u trasy, lepší ergonomii i ovládání. Moc se těším.