Škoda Porsche v Praze

Tolik povyku pro skoro pro nic

Poslední dobou je mediální hvězdou Prahy Porsche. Nejde o sympatické sportovní auto, ale o novou tramvaj, která byla nedávno nasazená do provozu v Praze.

Pominu neskutečný mediální humbuk, který kolem tramvaje propukl. Nikdo tramvaji neřekne nijak jinak než „Porsche“, ačkoliv jediné, čím se firma Porsche na celém vývoji tramvaje podílela, byl design. Vývoj i výrobu zajišťuje Škoda Plzeň. Holt Porsche je chytlavější a zní to lépe než obyčejná Škoda Plzeň.

Nad čím se však chci pozastavit, je úroveň této nové tramvaje. Nebudu jí hodnotit z pohledu řidiče, technika ani Dopravního podniku Hlavního města Prahy, chtěl bych vyjádřit zážitky obyčejného pasažéra po několika jízdách tímto „zázrakem“.

Tramvaj 14T

Jedinou výhodu, kterou jsem byl schopen identifikovat, byla relativně malá hlučnost. Pokud bych místo běhání po svých jezdil na vozíku, pravděpodobně bych ještě ocenil, že tramvaj je nízkopodlažní. Tím však z mého pohledu výhody končí.

Nevýhod je myslím více. Nedá se nastupovat předními dveřmi. Místa je uvnitř taktéž méně. Lavice umístěné podél boků tramvaje mají sice výhodu, že si člověk může sednout či se zvednout, aniž by tím obtěžoval svého souseda, nevýhody ale opět převažují. Zrychlující a zpomalující tramvaj pasažérem klátí doleva i doprava, za což vám sousedi zajisté poděkují. Není místo, kam si dát příruční zavazadlo (kufřík, taška). U běžných sedaček „za sebou“ se dá odložit na zem či na nohy. Pokud si však odložíte zavazadlo na zem u podélných lavic v nové tramvaji, tak a) musíte ho hlídat, aby vám jej nějaký chmaták neukradl, za b) musíte dávat pozor, aby necestovalo po tramvaji kvůli pohybu vozu a za c) máte jistotu, že pokud si své zavazadlo dá na zem i člověk naproti, mezi vámi nemá šanci nikdo projít.

Minulá generace pražských tramvají, typ KT8D5 (dnes samozřejmě převažují), pochází z roku 1989. Novinka 14T je z roku 2005. Pokud jsem na ZŠ dával v matematice pozor, je zde 16 let rozdílu. Podívám-li se např. na oblast automobilů, tak mezi autem z roku 1989 a 2005 jsou propastné funkční (design neřeším) rozdíly. Výkon a spotřeba motoru, vnitřní prostor, komfort, výbava. Očekával jsem podobný skok i u tramvaje. Opravdu netuším, kam pánové z Plzně před běžným člověkem schovali těch 16 let. Když vidím technické parametry, tak i maximální rychlost novinky je menší než u KT8D5. V nové tramvaji je sice více míst k sezení, ale je-li tomu za cenu těch nepohodlných lavic, nevnímám to jako plus. Ani více míst k stání mi nepřijde jako zásadní vylepšení – za posledních pár let se mi stalo opravdu jen několikrát, že bych se do tramvaje nevešel, protože byla přeplněná.

Mám z toho prostě takový rozpačitý dojem. Nová tramvaj mi přijde spíš jako krok stranou nebo dokonce zpět. Modernizovaná KT8D5 mi přijde zkrátka lepší.

Docela by mě zajímalo, jaký zážitek si z nové tramvaje odnesla jedna maminka s kloučkem, která se na zastávce Moráň ptala řidiče tramvaje (staré), ve které jsem právě jel, jestli neví, kdy má jet ta „Porsche“. Že už tam na ní hodinu čeká a ona pořád nejede. Od řidiče se dozvěděla, že po Praze jezdí jedna souprava a měla by jet zhruba dvě trojky po této (dnes už je jich asi víc).

!++3++!

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..