Konečně jsem dostal zpět své PDA a provedl testy iGo 8 na něm. Výsledek? Mé nadšení nezná mezí. Omlouvám se, že jsem zatím nenatípal obrázky, dodám je doufám v pondělí.
Začnu tím, čeho jsem se bál nejvíc. Rychlosti. iGo 2006 bylo na mém Looxovi N560 ve VGA režimu poměrně pomalé. Chápu to, 640×480 je 4x víc bodů než při 320×240, takže mě nepřekvapilo, že žádný jiný navigační software nebyl na tomto PDA schopen ve VGA plynulého pohybu. Jedna věc však je, že mě to nepřekvapilo, druhá věc je, že mě to i tak netěšilo. Mé obavy z iGo 8, které navíc podporuje 3D terén a budovy, byly veliké. Nebudu napínat – vysekávám autorům poklonu tak hlubokou, až jsem se praštil čelem o podlahu. Animace krajiny je i ve VGA režimu krásně plynulá, občas – tak jednou za tři vteřiny – to maličko zadrhe, ale nedá se to srovnat s ničím jiným. TomTom Navigator 6 překresloval obrazovku zhruba jednou za vteřinu, Navigon snad jednou za pět. iGo 8 dělá dojem plynulé trasy. SUPER!
Nevím, kde přesně optimalizace probíhaly, zaregistroval jsem jenom hrubší krajinu v 3D režimu na obzoru (čili tam, kde nás moc nezajímá) + větší náklon kamery směrem dolů, takže toho není dopředu tolik vidět. Jestli toto má být nutné mínus za vyšší rychlost, gratuluju. Takový „kšeft“ beru všema deseti.
Další věci, co stojí za zmínku a při pohledu na PC verzi nebyly zcela vidět:
Podpora pro radary je včetně nastavení shodného s iGo 2006 (typ varování a zvuk).
Podpora pro TMC je taktéž aktivní, tentkráte dokonce s volbou, po které všichni volali – zobrazovat dopravní informace pouze na trase. Nemám k dispozici přijímač TMC, ale očekávám, že to bude fungovat bez problémů. Horší je to s použitelností TMC jako technologie, ta při mém posledním testu moc neobstála.
Infoobrazovka, kterou jsem popisoval minule, je mj. také velmi intuitivní nastavování zobrazených údajů při navigaci. U každého údaje je malý sloupeček, který indikuje, zda je tato informace při navigaci zobrazena či nikoliv.
Přibyl taktéž další způsob výpočtu trasy (známý již ve skinech pro iGo 2006). Kromě nejkratšího, nejrychlejšího a ekonomického se objevuje režim snadný, který preferuje co nejlepší silnice a co nejméně manévrů na trase. Zajímavý nápad.
Navigační obrazovka je místem, které popíšu podrobněji. Nyní funguje ve dvou možných režimech. První je režim tzv. celoobrazovkový, kdy máme v levé části zobrazen pouze ukazatel dalšího manévru a vzdálenost k němu. Druhý režim je podobný starému dobrému iGo 2006, ale s několika významnými – a naprosto fantastickými – změnami. Popíšu symboly:
První odshora zůstává symbol příštího manévru a vzdálenost k němu. Klepnutím na něj se dostanete na obrazovku „Přehled o trase“. Je opět podobná té z iGo 2006. Podstatná vylepšení jsem našel dvě. Zaprvé na ose, kde je zobrazen start, cíl, průjezdní body a aktuální pozice, jsou jednotlivými barvami odlišeny různé druhy komunikací a pokud je místo, objeví se tam i označení vozovky (např. D1). Druhé vylepšení je v tom, že při poklepnutí na obrazovku (a aktivních průjezdních bodech) dostaneme informace (příjezd, vzdálenost, grafické znázornění průběhu trasy) nikoliv jako start-cíl, ale jako start-aktuální průjezdní bod. Ten je na této obrazovce možné také rychle (jedním tlačítkem) přeskočit. Výborná vychytávka – pokud došlo ke ztrátě signálu GPS, ikona dalšího manévru je jasný zřetelný symbol přeškrtnuté družice, takže hned víte, že se na navigaci spolehnout nemůžete.
Další je symbol druhého manévru v pořadí se vzdáleností. Zde je pouze doháněna drobná nevýhoda, že dva po sobě jdoucí manévry nedokázalo iGo 2006 někdy včas oznámit. TomTom Navigator 6 v takovém případě symbol druhého blízkého manévru ukázal. Zde je ale další manévr zobrazen vždy, což já osobně kvituji. Kliknutím na tento druhý manévr se objeví aktuální itinerář, kde je možno okamžitě nastavit vynechání manévru nebo vynechání konkrétní silnice. To je to, po čem jsem v popisu PC verze volal. Objíždka nastavitelná na tři kliknutí (první – zobrazení itineráře, druhé – kliknout na manévr, třetí – kliknout na tlačítko vyhnout), to je prostě ideální. Opět tleskám tak hlasitě, až sousedi klepou nůžkama na radiátory.
Následují tři informační pole (např. čas příjezdu, vzdálenost do cíle, nadmořská výška). Klepnutím na ně se objeví dříve popisovaná obrazovka „jak z letadla“.
Poslední je ukazatel signálu GPS (sedmistupňový, ne jako dříve signál žádný, špatný nebo dobrý) + ukazatel stavu baterie. Zároveň je obsažen symbol dopravního prostředku, pro který byla trasa spočítána (auto, chodec, kolo, taxi…) Klepnutím na toto se dostaneme do menu rychlého nastavení. Zde máme možnost ztlumit zvuk, nastavit hlasitost, přepnout mezi denním/nočním/automatickým režimem, zapnout/vypnout 3D budovy, zapnout/vypnout celoobrazovkový režim plus dvě ikony, jejichž smysl mi uniká. Ta vpravo bude mít asi souvislost se zobrazováním maximální povolené rychlosti na dané komunikaci, ta levá nejde zapnout, takže fakt nevím. Mimo to jsou dole tlačítka pro přístup k GPS (klasický informační panel + možnost nastavení, jak známe z iGo 2006), TMC (opět známe) a Bluetooth.
Perlička: Při vybraném bodu a kliknutí na „Route to…“ se vyvolá přehled, kde na se jedné obrazovce objeví sumarizace, jak by aktuální trasa vypadala ve všech režimech a to s informacemi o délce trasy, potřebném čase a opět byla přidána osa s grafickým zobrazením trasy (různé typy silnic apod.). Hned je tedy vidět, jak se od sebe liší nejrychlejší, nejkratší, ekonomická a snadná varianta trasy, o kolik je která rychlejší, delší a pohodlnější aspoň co do použitých komunikací. Vzhledem k tomu, že tato obrazovka je vždy stejná a navíc hrubá (tudíž jde jen o obrázek), tato funkce asi není ještě naimplementována. Což je trochu škoda, ale na druhou stranu velmi pozitivní, co nás čeká do budoucna.
V pravé části displeje je pak krajina a prakticky neviditelná tlačítka, která se zvýrazní, když se displeje dotknete. První přepíná 2D/3D, druhé dává možnost vybrat obchvat z nějakého seznamu obchvatů, třetí slouží pro vstup do menu a čtvrté zobrazí meu k aktuální pozici na mapě (Nastavit jako cíl, přidat značku, nastavit jako start, nastavit jako průjezdní bod, přidat bod zájmu, přidat radar nebo dát do oblíbených plus podrobné informace o místu – adresa, souřadnice a blízké zájmové body).
Takže opět musím konstatovat – paráda, paráda, paráda. Vím, že platí tisíc lidí, tisíc chutí, ale autoři se maximálně trefili do mé chutě. Obrazovka je přehledná, ale zároveň ukazuje spoustu důležitých informací. Program má nekonečně funkcí a možností, ale zároveň se velmi snadno ovládá, protože ty pro jízdu nejdůležitější jsou hned po ruce a ty ostatní zbytečně nepřekáží.
Výborná věc, po které lidé často volají v diskuzích – navigace sice spočítá trasu, ale nemají šanci nějak rozumně zjistit, přes jaká města trasa povede. iGo 8 má pro to řešení – v itineráři se taková města objeví s ikonkou velkého i, čili hned máte jasno. Nevím, na základě čeho jsou zvýrazněné obce vybírány, z cesty podél Vltavy, kde je Zbraslav, Měchenice, Vrané, Davle a Štěchovice se v itineráři objevila pouze Davle. Uvidíme, jak se výběr těch důležitých obcí projeví v praxi.
Další malé plus, které stojí za zmínku – narozdíl od verze iGo 2006 nyní nedojde k zamrznutí PDA, pokud ho vypnu se spuštěným iGo. Jednalo se pravděpodobně o problém omezený na některé typy GPS, takže se nebude týkat mnoha lidí, ale opět něco, co potěší.
Mé původní obavy se tudíž naštěstí redukovaly. Zůstává pouze jediný režim itineráře, zůstává nutnost volit formát při zadávání souřadnic, není náznaku po možnosti editace mapy, trvale zakázat určité úseky apod. Start aplikace se zrychlil, byť na TomTom Navigator startující za 5-6 vteřin to nemá. Na druhou stranu, kdyby iGo 8 startovalo dvě minuty, odpustil bych mu to vzhledem k tomu, co umí. Škoda, že se do finální verze asi nestihne přepínání ukecanosti hlasových instrukcí.
Co dodat? Pokud finální verze nebude moc odlišná od té stávající, půjde zcela bez diskuze o nejpropracovanější navigační software ve smyslu možností, které uživateli nabízí. Těžko samozřejmě hodnotit nějak objektivně kvalitu navigace, mně iGo 2006 celkem vyhovovalo a z osmé verze jenom jásám. Ovládání mi nyní přijde velmi intuitivní a relativně přímočaré, zvláště když bereme v potaz, co vše program nabízí. Máme totiž dva extrémy. Program, co neumí skoro nic a potom je logicky jeho ovládání velmi snadné a potom program, který toho umí děsně moc, ale pak je problém se ve všem vyznat. iGo 2006 patřilo mezi ty druhé a určitá složitost ovládání byla jeho velkým handicapem (byť já – asi jako technicky založený člověk – jsem s tím problém neměl). V iGo 8 je však zcela zřetelný posun k lepšímu. Jednak možnost přepnout na jednoduché uživatelské rozhraní vhodné pro BFU, kteří v navigaci používají akorát funkci „naviguj mně na vybranou adresu“. My ostatní oceníme expertní režim, kde máme vše plně pod kontrolou a navíc o dost přehledněji, než dříve.
V mapových podkladech má iGo navrh již tradičně – vždy kombinuje to nejlepší, co se nabízí. Kde má TeleAtlas mizerné pokrytí, tam nastoupí lokální dodavatel mapy a díky tomu mají uživatelé iGo 2006 již dva roky řadu zemí s podrobným pokrytím vč. lokálních znaků, zatímco dnes vydávaní konkurenti mají jen v průjezdní podobě a „cestinou“.
Je samozřejmě zajímavou otázkou, zda i naprosto fantastické iGo 8 má šanci zamávat s tržním podílem, kde kraluje TomTom Navigator. Obrovská masa BFU, které funkce „navigovat na adresu“ bohatě stačí, nebude mít moc důvodů na iGo 8 přecházet, protože jeho výhody moc neocení a přece se nebudou půl roku učit jiné zadávání cílové adresy, než jsou teď zvyklí. Těch, kteří mocné a opravdu promakané funkce iGo 8 ocení, je nepoměrně méně. Proto se, ač s lítostí (s přihlédnutím k obrovskému kusu poctivé práce, kterou v NavnGo udělali), obávám, že díra do světa ani teď nebude. Samozřejmě záleží i na cenové a licenční politice. Nemůžu opět nekritizovat dávno překonané a nesmírně obtěžující vázání SW na jednu konkrétní paměťovou kartu i opožděné aktualizace map, kdy legální uživatel má k dispozici rok starou mapu, zatímco pirát na internetu může „nakoupit“ podstatně novější zadarmo.
Lze do iGo importovat POI např radarů s tím, že během jízdy budu cca 300m předem akusticky upozorněn na průjezd tímto druhem POI (včetně ikonky na displayi)?
[1] Na radary různých druhů typu stacionární, mobilní, úsekové apod. umí iGo 8 samozřejmě upozornit, ale tato databáze a upozorňování se týká pouze radarů. Naimportovat vlastní POI (třeba skrýše Geocachingu) a nechat se upozornit, když se k nim přiblížíte, to iGo 8 neumí.
IGO8 umí samozřejmě nastavit náklon kamery ve 3D dle vašeho gusta. Stačí "kliknout" kamkoli do mapy během navigace a objeví se ikonky pro přiblížení/oddálení kamery a pro její náklon nahoru/dolů. Rovněž lze toto nastavení uložit trvale do jedné z přednastavených čtyř pozic, jež se objeví na spodním okraji podržením prstíku či stylusu na této pozici a následným potvrzením uložení. Ikonky pro nastavení i pro vyvolání/uložení nastavení jsou zobrazeny pouze po dobu těchto úprav. Jinak po cca třech vteřinách zmizí a displej se opět v plném rozsahu věnuje navigaci.
Díky za doplnění, ale tento článeček je o prvních dojmech, takže mnoho informací samozřejmě chybělo. Po delším ježdění jsem napsal maxirecenzi a tam jsem všechny Vámi uvedené vychytávky zmiňoval: http://navigovat.mobilmania.cz/Testynavigaci/AR.asp?ARI=114056&CAI=2153…
Ahoj Birdie, vzhledem k tomu, že tu není nikde tvůj mail (a je to tak dobře) prosím o reakci v diskuzi u článku o hře Legie. Mám tam skoro na konci zákys. Díky. David