iGo 8 – král ještě lepší? Minirecenze bety

Měl jsem možnost shlédnout demoverzi iGo 8  a musím se přiznat, že jsem již velmi nedočkavý na finální verzi. V čem spočívají zásadní vylepšení? Platí jako obvykle Murphyho zákon, že každá změna je změnou k horšímu?

Novinky v zobrazení

Začnu tím, co je vidět na první pohled. Ovládání je nyní více intuitivní, navíc je možno přepínat mezi normálním a expertním režimem, čili obyčejný uživatel nebude zahalen milionem voleb, ale hračička bude mít k dispozici stále ty špičkové pokročilé funkce známé již z iGo 2006. Je super, že v NavNGo nešli stylem TomTomu, který svůj Navigator 5 „oškubal“ o řadu dobrých funkcí v zájmu zjednodušení ovládání. Dialogy jsou přepracované, některé (zadávání adresy) úplně, jiné jen částečně či skoro vůbec.

Výběr adresy

Nově řešené zadávání adresy

Jako v letadle

S novým informačním panelem si budete připadat jak v letadle

Další okamžitě viditelnou změnou je hezčí mapa. Zatímco v iGo 2006 byla mapa sice krásně vyhlazovaná a rozmanitá, ne vždy byla úplně přehledná. Například železnice – velmi výrazný orientační prvek v krajině – se na mapě displeje skoro ztrácela, nedalo se poznat, které ulice jsou jednosměrné (dalo se to dodatečně zapnout, ale nefungovalo to pořádně) apod. Nové zobrazení je kouzelné. Přehledné, železnice tak, jak očekáváte, jednosměrky jsou jasně označeny, prostě super.

Železnice

Dobře rozeznatelná železnice (červená šipečka vlevo nahoře označuje úroveň zoomu, úplně nahoře = největší, úplně dole = nejmenší)

Jednosměrky

Zvýrazněné jednosměrky i použité barvy mají za výsledek přehlednější mapy

Program již není rozdělen na dvě části – Mapa a Navigace, ale vše je nyní sloučeno. Vůbec to nevadí, je to stále přehledné. Jediná vada na kráse je to, že nastavím-li si vlastní sklon a zoom v 3D, po přepnutí na mapu a zpět se pohled zobrazí v jedné ze třech předdefinovaných pozic. Škoda.

Stejně jako u TomTom Navigatoru 6 je nyní z mapy jasně vidět, zda vámi zvolený cílový objekt je po pravé či levé straně vozovky.

Nyní je z map nejen zřejmé, kde je tunel (zašedlá/růžová barva komunikace), ale i krásně v 3D vidět mimoúrovňové křížení vozovek, mosty, nadjezdy, podjezdy. To je opravdu velmi dobré a potěší to.

V 3D režimu vespod obrazovky přibyla tři nenápadná tlačítka, pod kterým se skrývají čtyři předdefinované perspektivy a zoomy pohledu, čili chceme-li vidět víc do dálky a shora, vybereme úplně vpravo, pro detailní zobrazení nejbližšího okolí z pohledu pár desítek cm nad zemí úplně vlevo.

3D tlačítka

Všimněte si tří rychlozoomovacích tlačítek dole (čtvrté slouží ke skrytí těchto čudlíků)

Ukazatele příštího manévru jsou hezky barevné, velmi výrazné a jejich vzdálenost již není počítána v metrech („po 452 metrech“), ale v desítkách, což je přehlednější a bohatě to stačí. TomTom Navigator se svým odstupňováním po stovkách/padesátkách a dvacetipětimetrových úsecích je myslím ještě lepší.

Vpravo

Nová grafika ukazatelů dalších manévru

Velkou bombou mají být 3D budovy a terén. Je to pravda, jsou tam, pro našince však nejde o nic převratného. Jednak jsou podporovány pouze vybrané země západní Evropy (+ Maďarsko, rodná zem autorů), druhak jde o sice efektní a technicky dobře zvládnutý kousek, který však pro reálnou navigaci nemá až tak valného významu.

3D budovy

3D budovy na mapě ČR zatím nenajdete

Neprůhledné budovy

Mimo ukázkového Moaré si všimněte, že budovy nejsou průhledné a tudíž není dobře vidět, co nás čeká

Několikrát jsem narazil na funkci zobrazení vhodných pruhů (ála Navigon, ve stylu „levý pruh je odbočovací doleva, dva prostřední rovně a pravý pruh vede rovně a je možno z něj odbočit doprava, vy se řaďte do pravého pruhu), avšak nějak jsem nepochopil, proč se to někdy ukazuje, někdy ne. Doufám, že ve finální verzi to bude šlapat.

Na kruhových objezdech se nyní netočí mapa, ale po dobu jízdy po něm se hýbe pouze šipka označující pozici vozidla. Vzhledem k relativně pomalé (běžně jednou za sekundu) aktualizaci pozice  to dává smysl. Během kroužení po objezdu by data z GPS přišla dvakrát-třikrát a než zobrazovat rotaci škubavě, to radši kroutit šipkou.

Hlas

Hlasové instrukce byly významně změněny, nyní k nám za mužskou část promlouvá Zbyněk a to hlasem poměrně příjemným, výrazně méně ukecaným, avšak občas se přece jen nějaké kostrbaté hlášky objeví („připravte se na odbočení vlevo po dvou celých třech kilometrech“). Každopádně je to velmi dobře poslouchatelné a významná změna oproti iGo 2006. Přesto bych asi nebyl sám, kdo by ocenil možnost nastavit si „ukecanost“ třeba ve dvou-třech stupních. Poslouchat „Připravte se odbočit vpravo na kruhovém objezdu po třech stech metrech prvním výjezdem“ a po chvíli „Po sto metrech odbočte vpravo na kruhovém výjezdu prvním výjezdem“ je poměrně zbytečné, byť stylisticky celkem hezky vyřešeno. Bohatě by mi stačilo upozornění jedno a to 100 metrů před objezdem.

Ovládání a další funkce

Z hlediska funkcí asi nejvíce potěší hledání POI na trase. Funkce na krátkých cestách zbytečná, avšak na dlouhých přesunech velmi užitečná. Dochází benzín – za jak dlouho nás čeká benzínka při cestě, kde se dá natankovat? Začínáme mít hlad – za jak dlouho budeme míjet parkoviště se stoly? Podobné otázky nám iGo 2006 vyřešit nepomohlo, hledání zájmových bodů v okruhu kolem současné pozice je dost na nic. Pomůže pouze tehdy, kdy např. bezpodmínečně potřebujeme doplnit nádrž či navštívit lékaře apod. V ostatních situacích preferujeme umístění POI při trase před nejbližšími body, ale cestu zpět.
Řešení použité v iGO 8 je sice poměrně příjemné, ale zdaleka nedosahuje kvalit TomTom Navigatoru. Ten nalezené body při cestě označí ikonkami (a zároveň seřadí dle tohoto označení a vzdálenosti), takže nejprve máme seznam bodů na trase, které mineme, aniž bychom museli provést jediný manévr. Typicky benzínky v našem směru jízdy. Následují body při trase, které jsou na stejné silnici, avšak v protisměru, budeme se tedy muset otáčet. Další jsou body, ke kterým budeme mít krátkou, odhadem max. kilometrovou zajížďku z naší trasy. Poslední kategorií jsou body kdekoliv. iGo 8 nic takového nemá, nabídne pouze body na trase ať již v našem směru nebo v protějším. Ačkoliv z provedení příliš nadšen nejsem, musím konstatovat, že je to velký skok kupředu a použitelné to je dobře. Byť s trochou svrbění, že by to šlo lépe.

Body na trase

Body zájmu nalezené podél trasy

Simulační režim se nezastaví klepnutím na displej, ale vlastním tlačítkem Stop, čili si bez problémů můžete během simulace zkoušet různé typy zoomů, náklonů, rotací apod.

Simulace se zastavuje tlacitkem STOP

Simulace zastavovaná tlačítkem Stop

V horší liště je ještě přehledněji než dříve uvedeno další významné sídlo na trase. Body zájmu mohou být nyní viditelné ještě z větší dálky. Nalezená cesta se může uložit. Prostě samá drobná vylepšení, která posouvají špičku mezi navigačními aplikacemi ještě o kus dopředu. Dodám, že v betaverzi jsem nenarazil na varování před radary (které bylo v iGo 2006 vymyšleno dokonale, ale mělo problémy s realizací, např. nerozpoznané konce úsekových radarů apod.)  Respektive narazil (složka Speedcam, možnost přidat kameru jako bod na mapě apod.), ale neobjevil jsem možnost nastavení. Stejně tak jsem si nevšiml podpory RDS/TMC. Předpokládám ale, že funkce zůstanou zachovány a objeví se v plné verzi. 

Přepracována byla i část bodů zájmu a oblíbených položek. Zatímco iGo 2006 disponovalo snad neomezeným množstvím uložených oblíbených, které navíc mohly být tříděny do složek, iGo 8 nabízí 30 míst v oblíbených položkách, kterým nejde přiřadit ani ikona, ani složka. Samo o sobě bych to hodnotil poměrně dost negativně (sám mám v oblíbených asi 50 položek), avšak hodnotím to kladně, jelikož druhá část pravdy je následující: bod na mapě je možno uložit nejen jako oblíbený, ale jako bod zájmu (POI) a to včetně kategorií. Takže nejenže si můžete svou oblíbenou restauraci přidat přímo mezi do kategorie Restaurace, ale můžete si i udělat vlastní podkategorii, takže pod Restauracemi uděláte „Psí“ a můžete si tam přidat „Dogheaven“. Data se uloží do souboru user.poi v textové podobě, čili na jednu stranu velmi snadno upravovatelné automatickými udělátky, na druhou stranu asi ve značně neoptimalizované podobě a dají se tudíž předpokládat problémy, bude-li použitých POI více (vzpomeňte, jak škubal TomTom Navigator s pár stovkami).

Vytváření vlastního bodu zájmu
Vytváření vlastního bodu zájmu, včetně ikony, kategorie, telefonu a detailního popisu

Zmizela možnost rotace mapy šipkami. Vůbec se tomu nedivím. Šlo sice o velmi efektní záležitost, která hezky vypadala a mohli jste s ní ohromovat okolí (zvláště majitelé navigací TomTom koukali, jak rychle lze překreslovat mapu), ale v praxi mi to bylo k ničemu. Standardní orientace mapy je server nahoře, všichni jsme tak zvyklí a věřím, že leckoho mohlo zmást, když mapa byla rotovaná například směrem „sever šikmo vlevo dole“ a nevšiml si malého symbolu kompasu, který na to upozorňoval. Zde již nic takového nehrozí.

Nedostatky

Z čeho radost vůbec nemám? Moc nejsem nadšen z řešení vynucených objížděk. Poměrně hluboko v menu skryté funkce pro vynechání konkrétního manévru či úseku 1, 2, 5 a 10 km vpředu moc v praxi využitelné nebyly, spíš bych ocenil možnost rychlého kliknutí do mapy a výběru „vyhnout se tomuto bodu“ či „vyhnout se této silnici“. V betě je však vše při starém.

Poměrně nemilé překvapení je zpracování itineráře – seznamu instrukcí popisujících trasu. Ne že bych tuto funkci nějak přehnaně využíval, ale v iGo 2006 bylo možné volit mezi třemi režimy zobrazení, zde je pouze jeden a to ten detailní. Navíc je zpracován divně, není možné zvolit si (narozdíl od TomTom Navigatoru) zobrazení jednotlivých položek s uvedením km na trase nebo doby, kdy do zmíněného manévru asi přijedeme.

Nepotěšil mně ani vstup souřadnic. Používal jsem tuto funkci při geocachingu a bylo skvělé, že program sám dle vstupu rozeznal formát (DD MM SS.S nebo DD MM.MMM). V iGo 2008 je nutno před zadáním určit, jaký formát budeme používat. Je to klinutí navíc a dále ne každý musí nutně poznat, v jakém formátu data má.

Zadávání souřadnic

Vstup souřadnic je nyní méně pohodlný

Úroveň přiblížení (maximální zoom) v 2D mi také přišla poměrně nedostatečná.

Maximální zoom ve 2D

Maximální zoom ve 2D

Mapové podklady lze těžko posuzovat dle betaverze, ale veškeré mně známé chyby (a často také do TeleAtlasu nahlášené) jsou tam stále.

Počítám, že jen opomenutí bety je fakt, že u symbolu dalšího manévru typu „kruhový objezd“ chybí číslo výjezdu nebo překlady namísto „Mezerník“  (spacebar) je „Kosmické“ a namísto blízký (close) je „Zavřít“

Očekával bych taktéž něco jako MapShare, čili možnost aspoň nějak editovat mapu a tyto úpravy sdílet. Bohužel to nevypadá, že by se něco takového mělo objevit. Dále požadavky na přidání trvale zakázaných úseků asi zůstaly nevyslyšeny.

Závěr

Co závěrem? Těžko dělat závěry z betaverze. Jedno se však zdá být jasné – autorům se nebývale dobře povedlo navázat na původní aplikaci, vylepšit ovládání, přidat na přehlednosti i ovladatelnosti (což byly největší výtky pro iGo 2006) a zároveň nezmrzačit skvělý program odebráním funkcí a vlastností.

Věci, které se mi nyní nelíbily, možná budou ve finální verzi jinak, takže neztrácejme naději. Dlužno dodat, že i kdyby zůstaly, mé nadšení z iGO 8 bude veliké a nečekal jsem, že se tak moc vydaří.

Teď jen nezbývá než doufat, že autorům také dojde, že není příliš inteligentní vázat běh software na vloženou originální SD kartu a bude možné aplikaci spouštět z vlastní, třeba 8GB SDHC. A případné licenční ochrany (když už se bez toho nemohou obejít) pak řešit vazbou na ID přístroje. Pokud hodnotím sebe a okolí, měníme častěji karty než PDA a tudíž při výměně PDA jednou za pár let požádat NavNGo o nové licenční číslo je příjemnější, než shánět cracky na svou legálně zakoupenou verzi, abych jí mohl spouštět z 4GB karty, když mi 2GB nestačí.

5 komentářů u „iGo 8 – král ještě lepší? Minirecenze bety

  1. Zdravim Vas, nikde sa nezmienujete o pamatovej narocnosti. Mohli by ste sa kuknut, kolko volnej RAM potrebuje iGO8? Poprosim odpiste mi na adresu:
    robitech ( a ) zoznam sk. Dakujem.

  2. [2] Přesný údaj nevím, ale náročnost je dle pozorování menší než u iGo 2006. Tam s Andy skinem byly problémy již při 22MB volné RAM (obrovské zpomalování až hlášky "Memory full!"), v iGo 8 jsem na to ještě nenarazil.

  3. Co se paměťové náročnosti týče je to podle mě určitě horší, iGO6 mi běžel společně s dalším program GPS Tuner, u iGO8 nemám šaci, musí to být jediná běžící aplikace, kalendář nebo SMS ale při spuštění číst lze (u modelů s 64mB RAM).

    Co se zadávání suřadnic týká, já to pochopil tak, že tam klidně mohu zadat 48° 10.5' stejně jako 48° 10' 30' a on si to sám správně přebere (přepočte)

  4. a) pokud nepoužívám 3D terén a 3D budovy, potřebuje to na mém PDA paměti méně.

    b) to jsem už také zjistil, akorát jsem to v článečku neopravil. Přesto díky za upozornění.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..