Při koupi myslete i na chování prodejce

Pokud si něco koupíte a ono to funguje, můžete být spokojeni. Horší to však je, když máte problém. Bohužel přístup výrobce/zastoupení v případě problému není součástí popisu zboží a při výběru nehraje vždy důležitou roli. Může se ale ukázat, že jde o docela důležitou věc.

Uvedu dva osobní příklady. Koupil jsem si rybářský naviják značky Shakespeare. Časem (samozřejmě až po záruce) se tam vyžižlalo kolečko v převodu a tudíž nefungovalo navíjení. Vyžižlání nenastalo častým taháním nadměrných ryb, jak by mohlo napadnout optimistu, ale pravděpodobně nekvalitním materiálem. Naviják jsem rozebral, vyžižlané kolečko okamžitě odhalil a vyndal.
Zastavil jsem se v servisu Shakespeare, že bych potřeboval koupit tento náhradní díl. Dozvěděl jsem se, že mi díl neprodají, že si musím nechat naviják u nich opravit a to za cenu asi 700Kč. Počítejte se mnou: výrobní cena kolečka v řádech korun, prodejní cena v řádu desetikorun a práce za několik set. Má smysl investovat polovinu ceny nového navijáku jen proto, abych třeba za rok, dva opět zjistil, že se kolečko vyžižlalo? Já jsem si spočítal, že nemá, koupil jsem si fungl nový naviják TICA a značka Shakespeare mi kvůli tomuto přístup již nesmí domů.

Nápodobně se chová firma Olympus. Spadl nám na zem fotoaparát Mju a od dvířek baterie se ulomil jazýček, co dvířka drží zavřená. Hodlal jsem tedy koupit dvířka nová. Co jsem se dozvěděl? Dvířka mi neprodají, musím si u nich nechat fotoaparát opravit a to za 600Kč. Trvat to bude týden a tudíž týden budu bez svého fotoaparátu. Není to super přístup? Nejde jen o těch pár korun. Namísto dvířek za pár korun, která si za čtvrt hodiny vyměním, budu chudší o 600Kč, foťák nebudu mít týden k dispozici a ještě budu mít navíc jednu cestu (tzn. hodina času) do servisu (namísto cesty tam a zpět pro dvířka pojedu jednou jim tam nechat foťák a podruhé si ho jet vyzvednout).

Závěr? Firma, která si svých zákazníků neváží a namísto toho, aby jim vyšla vstříc, z nich dělá dojné krávy, pro mně přestává existovat. Naštěstí je na trhu z čeho vybírat a až budu hledat nový fotoaparát, Olympus to zcela jistě nebude.

Aktualizace 31.3.

Není lepšího důkazu o tom, jak je celý svět absurdní, než závěr příhody s fotoaparátem. Dvířka na baterii, která mi český servis Olympusu odmítl prodat, jsem nakonec sehnal ve Velké Británii a to za 320Kč i s poštovným, takže to dostanu přímo pod nos.
Takže nejen že ušetřím dvě zbytečné cesty do servisu, ale nebudu zbytečně bez fotoaparátu. Ušetřených 280Kč v tomto případě není podstatných, byť samozřejmě potěší.

2 komentáře u „Při koupi myslete i na chování prodejce

  1. Hmm,
    i já mám podobné zkušenosti, nicméně tady MUSÍM POCHVÁLIT
    servis fy. SENCOR. Ač se říká, že Sencor jsou šmejdy,
    neměl jsem s jejich výrobky nikdy potíže – až na vyjímku:

    Půl roku po záruce mi přestal nahrávat DVD/HDD rekordér.
    Živím se servisem PC, takže jsem ho rozebral a hned bylo
    jasné, kde je chyba. Zabudovaný zdroj přestal dávat
    jedno z potřebných napětí (12V pro motor HDD a DVD).

    Našel jsem si na stránkách Sencoru kontakt na servis
    a zkusmo jsem e-mailem požádal o možnost zakoupení
    zdroje. Spíš dopředu jsem čekal, že mě budou nutit
    opravu u nich za peníze – a světe div se, prakticky
    obratem mi odpověděl kdosi z toho servisu, že to
    není problém. Poslal jsem mu tedy "objednávku" formou
    e-mailu a zdroj dorazil dobírkou za 500,- (konečná
    cena včetně dopravy). A rekordér po výměně slouží
    zase jako nový 🙂
    q

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *