Proč Booking.com a nikoliv přímou rezervaci?

Dostal se ke mně odkaz na článek Rezervujte přímo na iDnes. Kdo chce, může si ho přečíst, kdo nechce, tak mu dám malý kompresor: hotely platí Bookingu 13-20 procent provize, nelíbí se jim to a lákají hosty, ať si rezervují své pobyty přímo na stránkách hotelu.

Protože Booking.com aktivně využívám, vím velice přesně, proč to dělám:

  1. Rychlé  srovnání rozmanitých nabídek
    Okamžitě vidím, jaká je v daném místě cenová úroveň, oblíbené lokality apod. Nemusím projíždět desítky stránek desítek různých hotelů.
  2. Jednotné informace
    U každého hotelu vidím shrnutí, co nabízí, jaké má podmínky, jaké je vybavení pokoje apod. Zvláště podmínky pro děti jsou pro mne zcela zásadní, protože zatímco někde vám třeba tříleté dítě vezmou zdarma, jinde za něj chtějí i 80% ceny za dospělého a to u početné rodiny může rozpočet navýšit výrazně. Hotely samy tyto informace na svých stránkách buď nemají vůbec, popř. jsou uvedeny kdoví kde a musí se složitě dohledávat. U Bookingu přesně vím, že kliku u popisu libovolného hotelu na „Podmínky“ a mám tam všechno – dobu checkoutu i checkinu, velikost pokoje, zda je k dispozici snídaně, co hotel nabízí apod.
  3. Registrace
    U Bookingu mám svůj účet, kde vidím všechny svoje rezervace na jednom místě. Nepotřebuju se registrovat u desítky různých hotelů, pamatovat si desítky různých hesel k různým účtům. Navíc u Bookingu za množství mých rezervací dostávám bonusy v podobě slev, což u hotelů běžně nehrozí – nejezdím do hotelu jednoho konkrétního řetězce.
  4. Jistota
    Ještě nikdy se mi nestalo, že bych s rezervací přes Booking měl problémy. Jsem si jist, že v případě problému v hotelu na místě bych díky rezervaci přes Booking jistotu, že problém vyřeší k mé spokojenosti. Už jen proto, že si dají velký pozor, aby je Booking kvůli stížnostem nevyhodil ze své nabídky.
  5. Akční nabídky
    V Bookingu se často objevují výhodné akční nabídky, které na stránce hotelu vůbec nemají. Jejich škoda. Jindy mám jako klient Bookingu zdarma internet, pozdní checkout a podobné výhody.
  6. Nadstandardní přístup
    Netuším, zda je to díky Bookingu (mám pocit, že ano), ale už ve dvou hotelech se mi stalo, že jsem namísto běžného třílůžkového pokoje dostal penthouse suite (apartmán v nejvyšším patře, 2-3 koupelny, 2 ložnice, hlavní místnost, no prostě paráda) bez příplatku.
  7. Bezplatné (většinou) storno
    To je něco, co skutečně funguje a jeden z hlavních důvodů, proč Booking vůbec používat. Viděli jste někdy procenta za stornopoplatky u hotelu? To vypadá jako soutěž o co nejvyšší dvouciferná čísla. U Bookingu ve většině případů je storno bezplatné do dvou dnů před příjezdem.
  8. Zpětná vazba
    U každého hotelu na Bookingu jsou recenze. Často jsou podnětné, protože se dozvíte více o tom, jak kvalitní a dobré ve skutečnosti služby hotelu jsou. Navíc hotel, který je na Bookingu, má větší tendenci problémy řešit právě proto, aby mu to pak naštvaný klient nevytmavil v negativní recenzi.
  9. Ceny
    No a v neposlední řadě jde samozřejmě o ceny. Na Bookingu mám vždy nejlepší ceny, které se na netu dají sehnat. Vždy, kdy jsem se díval na stránky hotelu, zda nemají třeba nějaký akční balíček (jaký zrovna nabízeli na Bookingu), tak vždy měli cenu méně nebo více (to mnohem častěji) dražší, než nabízeli na Bookingu. To mi přijde vskutku komické. Věřím, že Booking má smluvně ošetřeno, že hotely nebudou nabízet přímo ceny menší než jaké nabízí přes Booking. Ale v situaci, kdy z mé ceny na Bookingu platí provizi 13-20%, mi nejsou ochotni na svých stránkách nabídnout aspoň stejnou cenu, jakou mají na Booking (což by díky ušetření provize pro ně znamenalo výrazně větší příjem).

Otázku přístupnosti, tzn. že všechny informace jsou dostupné ve vašem mateřském jazyce, tolik nevyzdvihuji, protože angličtina mi problémy nedělá. Ale znám řadu lidí, kteří jazyky neumí a při cestě do ciziny je pro ně rezervace přes Booking prakticky jedinou možností.

Takže  upřímně – mám nějaký důvod jít přímo na stránky hotelu, zaplatit víc, mít horší služby, nemožnost storna a jako bonus pracně dohledávat všechny informace, které by mě mohly zajímat? Ne, nemám.

Booking jako takový samozřejmě není vždy to nejlepší řešení. V Japonsku jsem například používal raději Agoru, protože nabídka hotelů v Bookingu byla slabá. Jinde zase – například v Thajsku na kouzelném ostrově Phi-Phi Don – je lepší domluvit se přímo na místě na recepci. Cena je oproti těm nejnižším Bookingovým tak poloviční až třetinová a pokud by náhodou bylo v hotelu plno, stačí si jen počkat, až odjede trajekt a tím se zase kapacita uvolní. Nicméně pro drtivou většinu cest, kdy si chci hotel zarezervovat přímo, je Booking tím nejlepším řešením. A hoteliéři se můžou vztekat, jak chtějí, ale je to tak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *