Ačkoliv mi slovník Miloše Zemana přišel vždy poněkud vulgární a nevhodný ke slušnému člověku, v jádru mu v tomto musím dát za pravdu.
Znám staré dobré úsloví, které praví:
- kdo to umí, ten to dělá
- kdo to neumí, ten to učí
- kdo tomu nerozumí, ten o tom píše
Bohužel dnes a denně se při čtení článků z oblasti, které alespoň trochu rozumím, přesvědčuji o pravdivosti tohoto tvrzení. Je naprosto neskutečné, jaké nesmysly jsou tito rádobynovináři schopní vyplodit. Bohužel to pozná člověk z oboru, nezasvěcený nepozná, že čte bludy a nesmysly. Takže se člověk může dočíst o tom, že Internet vynalezl Bill Gates, že v Íránu žije majorita Arabů, že automatická převodovka s hydrodynamickým měničem je ovládaná elektromotorky a spousty dalších perel. Ostatně, nemusíme chodit daleko, v jednom inzerátu na novináře tuším od Computer Pressu se jasně uvádělo, že požadavkem není orientace v tématu, ale schopnost čtivě psát.
S úctou vzpomínám na autorku detektivních příběhů paní Junkovou, jak mi líčila, co všechno se snaží nastudovat, než napíše krimi z daného prostředí, aby nepsala zjevné nesmysly. Taková zodpovědnost, která by měla být vlastní spíš novinářům, jejichž články ovlivňují veřejné mínění, bohužel velmi často chybí.
Poslední perlou, která mě dostala do kolen, byla Mladá Fronta Dnes z 24.8., kde se na straně pod titulkem „Silný sporťák zaparkovaný před nejlepším klubem“ objevuje Škoda Rapid.
Pro méně znalé – jde o auto cca dvacet pět let staré, s výkonem 43kW (čili zhruba tolik, co dnešní nejlevnější Fábie s tříválcem), navíc notně votuzené, jehož cena se pohybuje okolo 15-20 tisíc Kč. Autor tímto dokládá, jak si žije dnešní zlatá mládež.
Pokud zlatou mládeží nazýváme vesnické zoufalce s votuzenou popelnicí, jaký výraz máme rozmazelnou prachatou mládež, která jezdí Carrerou či jiným opravdovým sporťákem?
Vážený pane bIRDIE,
pokud chcete kritizovat novináře, měl byste si nejdříve zamést před vlastním prahem. Vaše poslední část článku o vozu Škoda Rapid mě opravdu rozesmála a dá se říct, že i urazila. Rapid na obrázku je promo vozem značky
Sony Xplod
a jeho cena nepochybně sahá do řádu destitisíců, ne-li statisíců. Pochybuji, že by si "vesnický zoufalec" mohl něco podobného dovolit.
Sám jsem majitelem Rapida a pokud se o auto člověk stará, odměnou jsou mu obdivné pohledy kolemjdoucích. Jako vysokoškolský student, držitel Cambrigeského cetifikátu CAE, atp. jsem tímto článkem dotčen. Musím Vám tedy dát za pravdu, že požadavkem skutečně není orientace v tématu, ale schopnost čtivě psát.
S pozdravem Jan Mareš.
Vážený pane Mareši, držiteli Cambrigeského (co to je Cambrige?) certifikátu CAE atp. Je mi líto, že jste při své dráze vysokoškolského studenta ještě nepochopil rozdíl mezi profesionální a amatérskou činností. Dovolte mi vám doplnit vzdělání. Toto je blog, čili webový deník, kde si běžný člověk píše své postřehy. Proto nebudu před prahem zametat. To zaprvé.
Zadruhé – opět mě při vašem vzdělání a certifikaci udivuje, že jste vůbec nepochopil podstatu mého článku. Nebo možná pochopil, ale opravdu pro vás sériový výkon 43kW (nebo, chcete-li 55kW žlutého votuzidla) znamená "silný sporťák", o kterém psala MF Dnes a co jsem kritizoval. Pro mně (a většinu ostatních), jak jste z mého článku evidentně nepochopil, auto s objemem 1.3 litru a stovkou za 9s opravdu NENÍ drahý silný sporťák. A je jedno, jestli si tam zoufalec nacpe sto kilo audia Sony nebo rádio od Vietnamců.
Byť se vám to, jako majiteli jiného silného sporťáka Rapidu, asi těžko akceptuje.
Ještě bych dodal: je s podivem, že vám – jako milovníkovi Rapidů – netrhá srdce, jakým způsobem je původně krásné auto zpraseno tuzingem.
Nicméně, i kdybych akceptoval teorii Vaši a novinářů z MFD, že auto s 55kW a stovkou za devět je „silný sporťák“, kolem kterého se rojí „zlatá mládež“, můžete se mi prosím vyjádřit, jak byste pojmenoval auto o stejné hmotnosti, ale o stovkách kW výkonu a stovce za pět sekund (Porsche Carrera, Nisan Z350, MB SLK500)?
Máte pravdu, opravdu se mi těžko akceptuje výsměch těmto starým českým vozům. Vím, jak je težké a často i finančně náročné je udržet ve výborném technickém stavu. Na druhou stranu chápu, proč zastáváte takový názor. Je plno lidí z vesnice, kteří například auto zdědili po svém strýci a velmi často jej vylepší dřevěným křídlem či podobnými doplňky.
Každopádně MF použila foto pouze jako ilustrační, čili pokud někdo poznal, že na fotografii se nachází Škoda Rapid, jistě mu došlo, že zlatá mládež se bude vozit v něčem dražším, rychlejším, novějším a koneckonců i západnějším.
Možná byla moje prvotní reakce poněkud nerozvážná, ale nadzvedlo mě ze židle, když jsem při hledání hesla "Škoda Rapid" na Googlu narazil právě na Váš článek.
Každopádně jsem rád, že jsme si touto cestou mohli vyměnit názory. Od toho přece komentáře implementované do blogů slouží – každý má možnost se k příspěvku vyjádřit.
[3] Právě že jste pochopil špatně, že by mělo jít o výsměch starým českým vozům. Já mám stará auta děsně rád, ne nadarmo se mi pro jednoho veterána chystá garáž.
A navíc mi opravdu trhá srdce, pokud někdo takového stařečka vezme a místo co nejlepší péče se mu dostane úchyláren typu zavaření klik, palubky z Felície a dřevěného křídla. Takové auto do původního stavu budete dávat těžko a spíš po zničení tuzerskou jízdou a úpravami půjde do šrotu. Což je pro staré kousky to nejhorší.
Možná pro upřesnění, slyšel jsem i variantu:
kdo to umí, ten to dělá
kdo to neumí, ten to učí
kdo neumí učit, ten to řídí případně velí (pokud jde o ozbrojené složky)