Dnes chci zveřejnit návod a mapy na hru Legie. Je to velmi zábavná a dobře udělaná kombinace dobrodružné hry (adventury) říznutá klasickými čtverečkovanými dungeony. Hodně mi proto připomněla klasickou hru Waxworks firmy Accolade. Legie je záměrně udělaná tak, aby měla pod 10MB a bez problémů šla spustit i na hodně starých strojích a tomu je podřízena i poněkud strohá grafika. Nečekejte žádné vizuální orgie, ale moc příjemnou hru s fantastickou středověkou atmosférou. A navíc za bezkonkurenční cenu – je zdarma!
Hru si můžete zdarma stáhnout ze stránek autorů a doporučuji nevynechat manuál.
Sice jsem tím sám proti sobě, ale nedá mi to vás předem trochu neodradit od čtení tohoto návodu. Hra je velmi snadná, nemá žádné kruté zákeřnosti, nejsou tam místa, kdy uděláte špatný krok a nemáte šanci hru dohrát, takže je velká, velká škoda hrát podle návodu a připravovat se o prozkoumávání toho nádherně vytvořeného středověkého prostředí. Jste-li opravdu hodně v koncích, v následujícím odstavci najdete skryté aspoň základní pokyny, co je třeba v které fázi hry udělat. Takže nechcete-li si kazit prožitek hraním podle návodu a chcete jen trochu nakopnout, označte si následující řádky textu.
Určité situace ve hře jdou řešit různými způsoby, můj návod je relativně dost přímočarý a rozhodně to není jediná možná cesta, jak postupovat. Kdo si návod i s mapami chce opravdu celý prohlédnout, ať posune stránku trochu níže.
V hospodě
všem natočit pivo
uklidit prázdné korbele na polici
utřít blitky
srovnat spadlé židle
Ve městě
tyčí vylomit sud se zelím
hodit hlávku na hlídku nad branou
V jeskyni
promluvit s poustevníkem
dát mu napít vody z pramene
V dole
1. patro – najít palcát, sebrat kbelík
2. patro – najít falešnou stěnu, prozkoumat zlatou žílu, omočit hadr v oleji, najít pýchavky
3. patro – najít pýchavky a nabrat dřevěné uhlí do kbelíku
4. patro – najít klíč
2. patro – odemknout stroj, nechat si k němu udělat druhé ozubené kolo a získat měch a zlato
Ve městě
Nechat hostinského vyměknout, až si nechá do korbele vyždímat hadr, vybrat mu skrýš 2x, uvařit polévku horníkovi (voda, zelí, maso, tabák) a dostat za ni krumpáč, od dudáka sehnat měch. Od kováře získat druhé kolečko
V dole
Vykutat rudu, rozdělat oheň ve stroji a udělat si zlaťáky.
Ve městě
U kováře nakoupit lepší zbroj a zbraň, prohlédnout helmu
V lese
Navštívit babici, nechat si z pýchavek udělat lektvar
V jeskyni
Lektvar dát poustevníkovi, mnichovi říct frázi z helmy, najít 4 hrsti síry
V podzemí pomocí číselného kódu vypustit vodu a sebrat klíč
Ve skalní skrýši
Použít 5x síru, kýbl uhlí a křesadlo
Truhlu odemknout a vypáčit
Grimoár dát buď babici a nebo o něm říct vojákovi u brány
Hospoda
Z poličky vezmeme korbel a jdeme k sudu. Tam pobereme další dva korbely, hadr, ze země minci a všimneme si tajné skrýše k pultu. Do všech korbelů načepujeme pivo. Čepovat budeme akorát, tzn. až se začne tvořit pěna, zavřeme kohout. Jinak dostaneme vynadáno, že bryndáme nebo naopak že děláme podmíráky. Jedno pivo dáme hostinskému. Potom přejdeme ke stolu s horníkama. Sebereme chleba a korbely. Hadrem utřeme blitky. Pokecáme s mužem vlevo a dáme mu pivo. Zajdeme ke skořápkáři, kde zvedneme židli, utřeme blitky a sesbíráme korbely. Doporučuji zahrát si hazard a vyhrát pár kováků, budou se moc hodit.
U sudu natočíme další dva korbele. Horníkovi, co sedí u stolu vpravo, dáme tři korbele a vyslechneme jeho příběh. Až bude chtít platit, řekneme si o 3 kováky. Ostatně jako u každého rozhovoru i zde doporučuji uložit si pozici a vyzkoušet všechny možné varianty, většinou se výborně pobavíte.
Posbíráme korbele a jdeme k hostinskému. Korbely naskládáme na poličku a řekneme hostinskému, že jsme svou práci odvedli. Moc pochval nesklidíme, tak aspoň prohodíme pár slov s dudákem (nedáme mu zatím nic) a jdeme ven z hospody.
Město
U kováře (2) sebereme ohnutou tyč. Můžete si prohlédnout hromádku výkalů u blízké brány – autoři nám vytváří opravdu dokonalou iluzi středověku. S žebračkou (6) můžeme pokecat, dát jí chléb či peníze. Když se podíváte do blízké study hodně seshora, všimnete si, že studna není hluboká 🙂
Projdeme kolem brány, až přijdete k řadě sudů (4). Z jednoho to na hony čpí, tak popadneme ohnutou tyč, sud vylomíme a obsah sebereme (2x). U šmelináře (3) koupíme pochodeň či dvě a pochodeň a zamíříme k bráně (5) poblíž žebračky.
Hlavy vzhůru, přátelé. Stráž chrní, místo aby hlídala. Podíváme se, co s sebou máme a to nejkulatější po ní mrskneme, aby se trochu probrala a bránu nám otevřela.
Les
Zajdeme za dřevorubcem a prohodíme pár slov. Chcete-li, volte odpovědi 3, 1, 1, 3, 1, 3 a dostanete sekyru. Pokud nechcete získat sekyru, nic se neděje, v prvním patře dolu najdete palcát a na celkový průběh hry to nemá vliv. Zajdeme do jeskyně.
Jeskyně
Abychom viděli v podzemí, je třeba mít zapálenou pochodeň. Ta hoří jen určitou dobu, takže je vhodné mít vždy nějakou zásobu. Pamatujte na to, že pokud si nesvítíte, nemůžete sbírat/operovat s předměty, a to přesto, že je i v šeru vidíte. Mimochodem, nezaregistroval jsem, že by za boj ve tmě byla nějaká penalizace.
V jeskyni najdeme poustevníka (2). Představíme se mu. Požádá nás o vodu, takže vezmeme pohár, načepujeme pravý horský pramen (3) a dáme mu napít. Tento pramen si zapamatujte, zaprvé se k němu budete vracet pro vodu na polívku, zadruhé vás může jednorázově ozdravit.
Nedá jinak, tak ho otřeme plesnivým hadrem a výkal kopneme pod postel. Vyjdeme ven (1). Nezapomeňte si vždy po výstupu s podzemí uhasit pochodeň, aby vám zbytečně nevyhořela na světle. Zamíříme k močálům.
Močály
Topící se pacholek možná pohne vaším srdcem, ale je lépe se na něj vykašlat. Lano od šejdíře by nás stálo čtyři kováky a stejně bychom s ním přiběhli pozdě, takže pokračujeme dál až k dolu.
Důl první patro
V podzemí se poprvé utkáme s nepřáteli. K tomu je nezbytná zbraň. Snažte se mířit bílým zaměřovačem na citlivá místa (hlava) a levým myšítkem udeřte. Ukazatel svého zdraví máte nahoře, zdraví nepřítele lze jen odhadovat. V tuto chvíli se nemůžete útokům bránit, takže se snažte potvoráka co nejdříve zrubat. Pokud už máte od dřevorubce tupou sekyru, máte o starost méně. V opačném případě zajdeme do chodby (2) a palcátem se vyzbrojíme. Protože ale nemáme štít, nelze se při boji nijak bránit a jsme poměrně zranitelní. Můžete tedy zkusit při nejmenším počtu soubojů dostat se ke schodům dolů (5) a poté, co získáte štít, se do tohoto patra vrátit.
Ať se rozhodnete tak či tak, budeme potřebovat kýbl (3) a určitě se budou hodit jak pochodně, tak i karafa s vínem (4), která nám doplní zdraví ztracené při souboji.
Důl druhé patro
Při vstupu do druhého patra by bylo dobré mít co nejlepší ukazatel zdraví. Pokud vás netopýři zrubali, doplňte zdraví vínem z karafy. Neplýtvejte s ním ale, protože je docela drahé, šejdíř za něj chce pět kováků (ale dá se i úspěšně smlouvat a dostat ho i za 3).
Prvním úkolem v druhém patře dolů bude porazit shnilého bojovníka. Nejde to úplně snadno, ale jakmile se vám to povede, máte hodně ulehčený život. Seberte po něm štít, a ten pak budete hojně využívat v boji. Po stisknutí pravého myšítka dojde k použití štítu. To má za následek to, že jak váš, tak protivníkův útok jsou zrušeny. Takže kdykoliv vidíte, že se protivník snaží zaútočit, použijte pravé myšítko a útok mu překazte. Pak vhodně sekněte a opakujte do zničení protivníka. Někdy se mi stalo, že hra na stisknutí pravého myšítka nereagovala a stisk bylo nutno opakovat, tak pozor!
Se štítem vcelku bez problémů prošmejdíme zbytek patra. Sebereme pár kováků (2) a podíváme se, co najdeme za dveřmi. Ano, je to ta falešná stěna (3), o které mluvil poustevník v jeskyni. Použijeme na ni ohnutou tyč jako páčidlo. V chodbě sebereme důlní pýchavku (4) a podíváme se na zlatou žílu (5). To podívání symbolem oka je vcelku důležité, protože teprve pak vás hra pustí v určitých místech dál.
Poblíž (6) rostou houby, ale když je zkusíme sebrat, akorát nás podráždí jejich výtrusy. K dohrání potřeba nejsou, tak je necháme v klidu růst. V jednom se zákoutí (7) sebereme další pýchavku a pochodeň. Dveřmi (10) se nenecháme vzrušovat, zatím otevřít nejdou. Ještě než se vydáme do třetího patra, sebereme z dřevěné podpěry karafu s vínem (11) a pak se zastavíme u stolu (8 ). Zde sebereme pár kováků, pečlivě pročteme svitky a poblitý oslizlý hadr omočíme v oleji, který zbyl v lampě. To je zatím vše, co v tomto patře jde udělat, takže hurá dolů (9).
Důl třetí patro
Jdeme k důlnímu vozíku a hned se jím svezeme. Až se projedeme, sebereme pochodně (3, 4), kovák ležící na zemi (9), důlní pýchavku (5) a nabereme plný kbelík uhlí (6). Poté zpět do vozíku a opět se svezeme. Nyní přichází chvíle pro náš zablitý hard od oleje. Namažeme s ním páku (2), přehodíme ji a uděláme si další vyhlídkovou jízdu. Až se povozíme, sebereme si kovák (7) a podíváme se dolů (8 ).
Důl čtvrté patro
V tomto patře máme naštěstí za úkol jedinou věc – najít klíč od těch zamčených dveří v druhém patře (vzpomínáte?). Budeme-li mít štěstí, obejdeme se bez bojování. Budeme-li mít smůlu, narazíme na druhého nejtužšího protivníka hry – bojovníka v brnění, který nejen že je dost odolný, ale navíc velmi často útočí, takže je nutno se pořád bránit. Pokud se mu chcete vyhnout, nahrávejte pozici, (bohužel šlo asi jen o mou domněnku, bojovat budete muset) skočte si pro klíč a karafu s vínem (3) a rychle zpět do druhého patra. V dalších částech hry potkáme podobných tuhošů ještě aspoň půl tuctu, ale to budeme mít lepší brnění i zbroj, takže boje nebudou tak těžké. Není na škodu zastavit se i další karafu (2), ale riskujete tuhý souboj, rozhodněte se sami.
Důl druhé patro
Odemkneme místnost s penězokazeckým strojem (10), otevřeme dvířka, nasypeme tam dřevěné uhlí a nezapomeneme si vzít s sebou ozubené kolečko. Nyní zaběhneme ještě jednou do třetího patra.
Důl třetí patro
Přehodíme páku (2) a zajedeme si pro poslední plný kýbl dřevěného uhlí (6). Potom hurá z dolu na povrch zemský.
Lesy
Vydáme se směrem k městu a prohlédneme si, jak dopadl pacholek, kůň i sudy. Nebojte, jeho osud byl nevyhnutelný, protože lano se nikdy nedalo sehnat včas. Tak aspoň zaskočíme do podzemí a nasypeme kýbl uhlí do sudu. Pak zajdeme do jeskyně a z pramene (3) nabereme plný kbelík vody. Brzy se bude hodit. Nyní se vrátíme zpět do města.
Město
U šejdíře (3) je třeba koupit tabák. Ten vydřiduch chce 4 kováky, ale pokud si předtím koupíte za kovák pochodeň, nechá se při následné koupi tabáku ukecat na dva kováky, takže za tři máte pochodeň i tabák. A to se vyplatí! Projdemee se kolem žebračky a počkáme, co se stane. Sebereme stehno a půjdeme zkontrolovat, co se děje v hospodě.
Hospoda
Promluvíme si s hostinským, který se důkladně naštve. Pak pokecáme s horníkem u krumpáče. Zjistíte, že nás žebrák poslouchá a skáče horníkovi do řeči. Dáme mu kovák, aby trochu zadudal a my měli klid na konverzaci. Zatímco dudák hraje, pokecáme znovu s horníkem a necháme ho, ať si objedná polévku.
Do hrnce vylijeme kýbl vody, přidáme rozšlapanou hlávku zelí, stehno a tabák. Poté promluvíme s horníkem a on vám za naši snahu nechá krumpáč. Sebereme ho. U východu je nutné promluvit s dudákem a ukecat ho, aby nám půjčil měch. Netuším, zda v Jilemnici mívali dudáci u svých dud kovářské měchy, ale zde tomu tak evidentně je.
Pokud nás hostinský ještě neposlal sehnat jiné sudy s pivem, opět s ním pokecáme.
Zaběhneme za kovářem. Dáme mu ozubené kolečko a zjistíme, že abychom si mohli opravit stroj na zlaťáky, budeme nejprve jeden zlaťák potřebovat. Typická situace „návod na otevření konzervy naleznete uvnitř“.
Lesy
Nyní je čas podívat se, který hrubián to přebývá v chatrči v lesích. Je to babice, která nás pověří náročným úkolem. Poté s ní ještě jednou dáme řeč a ona nám slíbí, že ze tří pýchavek udělá pořádný lomcovák. Jaká to náhoda – přesně tři pýchavky jsme našli v dole. Dáme jí je. S lahvičkou lektvaru zaběhneme do hospody.
Hospoda
Promluvíme s hostinským, jehož absťák právě dosahuje vrcholu. Souhlasí s tím, abychom mu vyždímali ten zablitý hadr od rozlitého piva do půllitru. Vzápětí zjistí, že to dělat neměl, nicméně to už sedí na latríně a my můžeme dvakrát (!) hrábnout do skrýše vedle sudu, ze kterého jsme čepovali. Vyndáme hrst síry na čištění sudů a zlaťák. Ano, modří už vědí.
Město
Dáme kováři (2) ozubené kolečko a on nám za zlaťák dá druhé. Pokud nám dochází pochodně a víno, můžeme si opět nějaké koupit u šejdíře (3). Dochází-li peníze, je možné zkusit skořápky v hospodě. Potom se vydáme do druhého patra dolů.
Důl druhé patro
Nejprve vykutáme zlatou žílu (5). Dle toho, jak o ní básnil nemocný poustevník, bych čekal, že tam bude zlata aspoň 10x tolik, ale nebudeme hamouni a spokojíme se s málem. U stroje (10) nasypeme zlato do trychtýře a zapojíme obě ozubená kolečka. Pomocí křesadla rozděláme oheň a zavřeme dvířka pece. Měchem asi šestkrát zafoukáme, než se to pořádně rozhoří. Pak zatočíme kolem štěstí a posbíráme zlaťáky. S dolem se můžeme rozloučit, už se sem vracet nemusíme. Nyní nastala ta vytoužená chvíle, kdy za zlaťáky pořídíme pořádnou výbavu. Takže jdeme ke kováři.
Město
U kováře se vyzbrojte dle libosti. Pokud máte sekyru, můžete si ji nechat nabrousit. Můžete také zakoupit lepší zbraň. Nezapomeňte na brnění a helmu. Tu si po zakoupení prohlédneme, zda na ní nejsou čirou náhodou nějaké tajné nápisy. Doporučuji udělat si zásobu tak šesti pochodní a dvou-tří lahviček s vínem. Nyní nastal čas uzdravit poustevníka, takže zaběhneme do jeho jeskyně.
Jeskyně
Navštívíme poustevníka (2) a dáme mu lektvar. Poustevník má konečně po problémech a my otevřený přístup do předposlední části hry. Dojdeme na místo, kde se „zem otřásá“ (4) a mnichovi zopakujeme sladká slůvka, která jsme vyčetli z helmy. On nás za to pustí dál. Zeď (5) nemá šanci odolat našemu krumpáči, takže snadno sebereme síru i kováky (6). Nyní se podíváme ke schodům do sklepení (7).
Sklepení
Zde nás čeká několik tuhých soubojů, jinak je to zde poměrně snadné. Na zdi (2) najdeme trojmístné číslo. U ventilů (3) pak na každém kole nastavíme odpovídající číslici – jako u hodin. Uděláme-li to správně, voda odteče a po zabití bojovníka se dostaneme ke mrtvole, která drží v rukou klíč (4). Potřebovat ho asi už nebude, tak si ho necháme. Asi vám došlo, že mrtvola byla dosud zatopená a bez vypuštění vody by klíč sebrat nešel. To je ve sklepení vše, takže se vrátíme nahoru a pokračujeme po schodech (8 ) do sídla řádu.
Sídlo řádu
Opět se připravíme na tuhé bojovníky a posbíráme hrsti síry (3,4,5). Kdo má zájem, podívá se do kaple (6) nebo k nečitelné knize (2). Tam měla být původně nějaká kronika, ale autoři se moc nedohodli, co v ní bude, takže tam nakonec není nic. Pracovní verze je na webu jednoho z autorů. Na patře jsou i zásobárny všeho možného, prostě je vidět, že to tu kdysi žilo. My ale máme vše potřebné, takže opustíme celou jeskyni a vydáme se do skalní skrýše.
Skalní skrýš
Do sudu nasypeme síru, zapálíme a utečeme (stačí o jedno políčko). Poté si na následujících dvou polích zabojujeme se zemním hadem a přijdeme k truhle (3). Tu odemkneme klíčem od mnichů. Nenecháme se ukojit nálezem třiceti kováků a vypáčíme v truhle dvojité dno ohnutou tyčí. Můžeme se pousmát nad scénaristou, kterého překvapuje, že tajné dno je dvojité. Vskutku si nedovedu představit, že dvojité dno není tajné nebo naopak, že by tajné dno nebylo dvojité. No nevadí, grimoár je náš. Vzpomeňte, kdo nás pro něj poslal. Jdeme k babici a hru si uložíme, protože bychom rádi shlédli oba možné konce.
Konec
Babici řekneme o našem úspěchu. Ta se začne převelice rozplývat a pochlebovat nám. Nyní si vyberte, který konec chcete vidět, zda ten špatný nebo ještě horší. Pokud ten ještě horší, grimoár jí dejte. Pokud vás zajímá ten špatný, tak jí řekněte, že jí grimoár nedáte a běžte se s ním pochlubit vojákovi, co hlídá městskou bránu.
A to je vše! Gratuluji k dohrání a vřelé díky posílám týmu Sudokop, který má hru na svědomí. Nejen za hru, ale i za doplnění toho, co mi při hraní uniklo.
Zdravím
Vydáme se směrem k městu a prohlédneme si, jak dopadl pacholek, kůň i sudy. Nebojte, jeho osud byl nevyhnutelný, protože lano se nikdy nedalo sehnat včas. Tak aspoň zaskočíme do podzemí a nasypeme kýbl uhlí do sudu. Pak zajdeme do jeskyně a z pramene (3) nabereme plný kbelík vody. Brzy se bude hodit. Nyní se vrátíme zpět do města.
jaky sud prosim
Mapa skalní skrýš, na mapě označené číslem dvě.
Dobrej večer,
nějak se mi nedařilo dostat přes ty tři ventily ve sklepení, když jsem po té pročítal návod, tak jsem zjistil, že mám ve sklepení na místě označeném v mapě č. 2 hledat nápis na zdi, ale já tam žádnej nápis prostě nevidím – není ta dvojka uvedena na špatném místě v mapě? Kde mám tedy pokud možno konkrétněji hledat ten nápis prosím?
Tak už se mi to povedlo dohrát, to číslo dvě je doopravdy v mapě na špatném místě. Musí se z toho místa vlevo do dveří a doprava tam je teprve ten nápis na zdi.
Díky za upřesnění, už jsem mapku opravil.
Navod mi pomohl, muj zakys byl na tom, ze jsem si neprecetl napis na helmici.
Luxusni navod. Luxusni hra. Jen neni pravda ze svetlo nema vliv na bojuvky. Po tme ma clovek problem umlatit i netopyra…
ahojky, je možné, že se mi v nějakém případě neobjeví všechny 4 síry v podzemí? celýž jsem to tam prošmejdila, vše jsem brala postupně, pak jsem to procházela 2x i podle návodu a nikde nic.. měla jsem jen 3.. asi, myslim, nepamatuju si to.. trápim se už hodinu s tím, co ještě do sudu.. uhlí a 5 hrstí, ne? já tu 5. ale prostě nemám :(( a nechce se mi to hrát od začátku.. včera jsem se 2 hodiny zasekla na soubojích, to je děsnej vopruz.. nestalo se vám to taky s těma sírama? díky..
Ahoj, potřebuju poradit se zdí v jeskyni, která by měla jít zbořit krumpáčem.Jednou, dvakrát se pohne, ale pak nic a zbořit vůbec nejde.Je na to nějaký speciální fígl?
Ano, ve tmě by měl být boj náročnější, ale mě to až tak nepřišlo. Pravda je, že jsem to nějak dlouho nezkoušel, takže jde o relativně krátkodobý dojem.
Se sírou netuším, zda je hra umísťuje třeba i náhodně, každopádně bych doporučoval dle map vše pozorně projít, někde být musi 🙂
Co se týče zdi a krumpáče, tak je třeba trefit vždy tu správnou cihlu, takže zkoušet a zkoušet, dokud neproklepeš všechny.
jo, musíš bouchat vždycky do těch kamenů, který se pohnuly.. to mi taky někdo poradil.. když nevíš, zkoušej jeden po druhým a vydrž prťka vydrž 😀
date jsem save?
luxus ,mam to na netbooku (pod linuxem a ve skole nebo na ceste slusna odreagovacka a s nizkyma narokama
a k čemu je tam ten kohout v podzemí??
Smazáno, tady se vyjadřuje slušně…
Zdravím, v návodu je následující text týkající se „nejtužšího protivníka hry“:
Pokud se mu chcete vyhnout, nahrávejte pozici, skočte si pro klíč a karafu s vínem (3) a rychle zpět do druhého patra. (…) Není na škodu zastavit se i pro další karafu (2), ale riskujete tuhý souboj, rozhodněte se sami.
Nevím, jak komu, ale mně se onen oplechovanej mizera postavil do cesty pokaždé. Tedy i v případě, když jsem prostory s karafou (2) nenavštívil.
Autoři mi potvrdili, že se mu vyhnout opravdu nedá. Já bych býval vsadil boty, že jsem se mu vyhnul, takže bych asi teď chodil bos. Text opravím.
Zdravím, vzhledem k tomu, že registrace na sudokopu striktně vyžaduje udání e-mailové adresy a že zde to není nutné, tak píši sem. Několik lidí na fóru sudokopu psalo, že měli problém při soubojích, zvláště s „ďáblíkem v zaplaveném patře“. Mě taky dal zabrat, když jsem se podle doporučení snažil při jeho útoku krýt štítem. Nejdříve jsem zjistil, že mě dorazí čtyřmi až šesti údery, pokud se nekryji ani neútočím (při počátečním ukazateli zdraví téměř na 100%). Pak jsem trénoval krytí štítem. Sledoval jsem pravou ruku toho ďáblíka, která se pohupovala v dolní poloze. Jakmile ji začal zvedat k ráně, kryl jsem se štítem zmačknutím pravého tlačítka myši. Když jsem to měl dostatečně natrénováno, snažil jsem se v časové mezeře po každém druhém útoku protivníka (jak bylo na fóru sudokopu doporučeno) použít levé tlačítko k vlastnímu úderu. S tím jsem ale neuspěl; možná proto, že časové mezery mezi jednotlivými údery mají různou délku, a jsou patrně i nepravidelné. Někdy je dlouhá mezera a někdy bouchne třikrát těsně za sebou. V zoufalství jsem se na použití štítu vykašlal a zvolil metodu útočných dvojkliků levým tlačítkem oddělených asi půlvteřinovou mezerou (je patrně důležité chytit správný rytmus). Během celé série mých úspěšných zásahů mi stačil dát tři nebo čtyři rány, ale nakonec bylo po něm. Proč tak sáhodlouhé povídání? Chtěl jsem tím jen naznačit, že celá hra se dá úspěšně dokončit bez použití štítu! Nevím ale, jestli to platí pro každý počítač a každou myš.
Byl jsem zvědavý na avizované dvojí zakončení, a tak jsem se snažil hru dohrát, což se mi podařilo. Rád se připojuji k těm, kteří hru chválili, a děkuji autorům Legie (snad někdo z nich na tuto stránku zavítá) za jejich dobře odvedenou práci.
Já jsem se ve sklepení jeskyně k tomu ďáblíkovi nějak nemohu dostat. Po vypuštění a pokusu o odchod se mi zasekli dveře a zatím nevím, jak na ně.
Dobrý den, dobrá hra, perfektní návod. Jen chcu poradit, proč mě ta babice nechce pustit do chatrče, 3 pýchavky mám v kapse díky
vydrž a krumpáčuj
Mám to, v tom sklepení musíš chodit podle šipek a když dojdeš k ventilům, tak je otevři a až pak projdi poslední dveře který vedou zase nazpátek.Jinak se zaseknou.
Už jsem na to přišel, nevšímal jsem si vozky a nenachal ho utopit, takže teď hraju dál, konečně
Jsem ve sklepě, ventily jsem otočil, voda odtekla a nic… Žádnej bojovník, žádná mrtvola, dveře jsou pořád zaseklý a já nikam nemůžu. Co teď? Tuším, kde je problém, nebyl jsem u nápisu na zdi:-(
Ahoj, pokaždé mě v jeskyni zabije netopýr . Dal jsem se vůbec nedostala . Kde seženu štít ?
Ahojky, chtěla bych se zeptat, jestli by mi tu někdo neporadil. Jsem v poslední části hry, mám dát do sudu ve skalní skrýši síru a uhlí (aby to vybouchlo), jenže když to chci zapálit, tak mi hra píše, že není směs úplná. Nemůže na to mít vliv, že jsem dala síru jako první a uhlí až druhý? Protože fakt už si nevím rady,
díky moc
Ten sud je v té zamřížované jeskyni za poustevnickou jeskyní
Ahojky, také jsem se do toho pustila. Bohužel nemůžu najít třetí pýchavku 🙁 Mám krumpáč, ale nejde mi u zdi použít – zobrazuje se mi krumpáč k použití, ale reakce na něj žádná 🙁 Čím to může být??? Už jsem byla u babice, znovu ve městě, u pěnězokazeckého stroje.. a nemůžu prostě dál. Co teď? Díky
Ještě chci doplnit předchozí otázku: nejde mi otevřít ta tajná stěna páčidlem,kde má být pýchavka a zlatá žíla. Krumpáč jsem zkoušela u zdi v jeskyni (nebo vlastně i tady). Díky
Ahoj, mám stejný problém jako Janča . Přisypala jsem do sudu,kam jsem dřív nasypala sud uhlí,síru, ale když to chci křesadlem zapálit, objeví se mi hláška "pekelná směs není úplná" Tak jsem to zkusila celé znova (krok od kroku podle návodu), nenapadá mě, co víc by mohlo být potřeba, zkusila jsem znovu zajet do dolu pro uhlí, ale nenechalo mě to znova nabrat.. Prosím, poradí mi někdo?
Díky
Jak mám proboha získat ten zlaťák pro kováře? S.O.S
blatlande musíš dole v levém rohu oběvit takovej otvor,oběví se ti tam oko.A tam dáš páčidlo.
Terri: musíš promluvit s hostinským, kterej ti řekne, že by dal cokoliv aspoň za kapku piva, ty mu navrhneš, že mu vyždímeš do korbelu ten hadr od zvratků a oleje, on si odskočí na latrinu, ty potom půjdeš k sudům, ze kterých si na začátku čerpal pivo a nalevo od nich je skrýš, kterou otevřeš a 2x prohledáš-nejdřív najdeš síru a potom i zlaťák…ohledně toho sudu, nejdřív tam nasypte kbelík s uhlím a poté tam dejte 5 hrstek síry, zapalte křesadlem, alespoň mně to šlo-ze sudu se začal valit dým, já utekl a ozvala se rána…jinak nemyslím, že by těžkooděnec byl nejtužším protivníkem…i když proti němu bojuju tupou sekerou tak ho dám tak maximálně na 10 ran, ale když pak bojuju nabroušenou sekerou proti zemnímu hadovi, při prvním souboji mu musím dát přes 20 ran abych ho zahnal a při druhém alespoň 15…jinak, když se naučíte používat štít a blokujete se hned, když začne zvedat ruku, ve které třímá svou zbraň, nemusí vám ani těžkooděnec vůbec nic ubrat…teď se konečně dostávám k hodnocení: hra je perfektní, tedy na to, že je to freewarovka, příběh je záživný a poutavý, návod je perfektní ač jsem měl problémy s hledáním falešné stěny, kterou vypáčit, ale to byla spíše moje chyba…akorát ten konec mě zklamal, konkrétně varianta kdy grimoire babce nedáte a jdete za vojákem…nesmyslné a také "nevymakané", ačkoliv u "plamenů" jsem se zasmál 😀 neřikám tím, že bych byl schopen vytvořit lepší…jedná se určitě o jednu z nejlepších freeware her, které jsem za poslední dobu hrál a dohrál
mimochodem, nevím jestli to je ňákej bug v mojí verzi hry, moje slepost nebo kdoví co ještě, ale prolezl jsem několikrát první patro dolu a ani tam kde je na mapce číslo 2 ani jinde v celém patře prostě palcát není…v jedné místnosti je akorát pochodeň, ale palcát nikde
Moc díky Jasone.Jestli máš sekeru od dřevorubce tak se ti tam palcát neoběví.:-)
Chtel bych se zeptat do jakych sudu mam to uhli nasypat, ve kterych mistech.
Ahoj, nemůžu se dostat k babici. Klepu a nic.
Je to dobře….
Jestli-že dáte nemocnému před podáním *léku* dáte chleba….dá vám 1 kovák….hodí se když nemáte na pochodeň ……Jinak super návod i hra 😀
Prosím pomoc i když jsem našla u tajné stěny ten otvor tak se mi to oko neobjeví a nemohu ji otevřít Děkuju.
Tu falešnou stěnu je třeba nejdříve vylomit tyčí, tuším klepnutím přímo na otvor.
Jo jo už to mám.A etě nevím jak projít přes toho mnicha.Helmici mám ale když kliknu na mnicha a on se mě zeptá kdo jsem objeví se mi tam odpovědi ale ani jednu z nich nechce řekne mi Odstup nezasvěcený Děkuju 🙂
Doporučuju lépe číst návod, i to je tam zmíněno:
Můžete také zakoupit lepší zbraň. Nezapomeňte na brnění a helmu. Tu si po zakoupení prohlédneme, zda na ní nejsou čirou náhodou nějaké tajné nápisy.
Tak co, není tam náhodou něco?
no na helmě jsem to našla ale kovář mi nabídne jen tu kroužkovou zbroj a na té nic není:(
Dobroš už jsem u ventilů ale to je zásek nevím jak tam dát ty čísla fakt nevím:(
Dávám tam to číslo a prostě se to neotevírá a neotevírá jsem už z toho na mrtvičku:DMájí se tam ty čísla nějak nakroutit od toho prvního ventilu nebo se třeba začíná od prostředního:) Díky
Normálně od prvního. Pokud je to trojčíslí třeba 463, tak na prvním ventilu nastavíme ručičku na 4 hodiny, na druhém na 6 hodin a na třetím na 3 hodiny.
Jo dobře děkuju mocinky moc 🙂
Tak po horlivém přemýšlení a vašich dobrých rad dohráno :)Děkuji za pomoc:)Pa Terezka 🙂
Zdravim.Prosim vas,jak se mam pacidlem dostat pres stenu,abych se mohl podivat na zlatou zilu.Dekuji
Normálně použít páčidlo na tu díru ve zdi.
Myslite tim pacidlem ohnutou tyc?A jestli ne,kde najdu pacidlo?Protoze kdyz si navolim ohnutou tyc,tak at kliknu kdekoliv,tak se nic nestane a tyc mi zmizi a zustane jenom sipka.Dekuji
Ahoj, je super, že si vytvořil tento návod, určitě pomohl spoustě lidí, mě velmi, myslím, že by se to bez něj s těží dalo vklidu dohrát, ještě jednou díky ahodně zdaru..:-)
Díky za pochvalu, moc mě těší a mám radost, že se návod hodil.
Tomas: tou tyčí musí jít vylomit stěna v místě, kde je na ní puklina.
Ahoj, dohrál jsem Legii, je to skvělá hra. Mám poznámku k:"Autoři mi potvrdili, že se mu vyhnout opravdu nedá. Já bych býval vsadil boty, že jsem se mu vyhnul, takže bych asi teď chodil bos. Text opravím." Já jsem se totiž
tomu bojovníkovi ve 4.patře vyhnul TAKY. Bylo to na prvních několik pokusů projít patro, ale nesavnul jsem si je, takže jsem s ním pak stejně bojovat musel. Ale ze začátku se tam prostě neobjevoval.
Zdar, jak ste přemohli toho obrněnce, to se fakt nedá jen tim palcátem, je na to nějakej fígl?
Majorovi: Žádnej fígl na to asi není, já jsem ho zabil tak, že jsem se hodně kryl štítem a vždycky jenom jednou-dvakrát zaútočil. A nezapomeň mít před soubojem zdraví na maximum, ale to je asi jasný.
Právě jsem to dohrál a chtěl bych poděkovat autorovi tohoto webu za to, že napsal podrobný návod.
Díky Moc!
návod je super, už jsem skoro na konci, tj. u truhly a máme klíč, ale truhla nejde otevřít. Prostě když použiju klíč, tka se nikde na truhle nezmění kurzor na "ruku". Co dělám špatně?
A pochodeň mám rozsvícenou.
Ahoj lidi, nevíte kde že mám sehnat měch, v návodu jsem si toho nikde nevšiml?
Ale no tak, pokud už člověk neumí nebo nechce něco pořádně přečíst, mohl by aspoň umět použít funkci "Najít", u Firefoxu Ctrl+F, je to rychlejší a efektivnější než psát příspěvek do diskuze.
…u východu je nutné promluvit s dudákem a ukecat ho, aby nám půjčil měch…
David: je mi líto, ale netuším, pozici už uloženou nemám, abych se podíval. Co si pamatuju, tak normálně šla otevřít klíčem a potom bylo třeba páčit tyčí.
Zajímavá hra, chytla mě díky svému pojetí a zvláště příběhu. Úkoly jsou různorodé a neopakují se. Jediné co mě na hře vadilo byl systém soubojů, který je zvláště ke konci hry dost otravný a těšil jsem se, až hru pokořím. Naštěstí dvojí zakončení je super, čímž systém sobojů dostatečně kompenzuje. Doporučuji všem se na oba konce podívat.
Jen by mě zajímalo, kde vzít dostatek zlatek na halapartnu? Která zbraň se vám jeví jako nejlepší? Nabroušená sekyra, palcát nebo palice?
Kde vezmu peníze na tu halapartnu?Když stojí 16 zlatých a během hry vydělám maximálně 12.
Pokud Vám někomu nejde ta truhla na konci tím klíčem otevřít, tak se přesvěčte, že používáte správný klíč. Máte v inventáři dva.
Je to fakt pařba ale nejvíc mě baví začátek.
Je to parba luxusni, ale uprimne nevim, ktery je ten spatny konec, a ktery ten jeste horsi XD
Jak se mam napit z toho pramene v jeskyni?
prostě na něj dvakrát klikneš,ale myslim že to jde jenom jednou.
zdravím váš, hodil jsem do sudu uhlí, pak síru, pak 3 síry a nakonec ještě síru a nejde mi to zapálit.. 🙁 to tam musím dát naráz?? to mám hrát zas odznova? 🙁 poraďte prosím, díky..
Fakt skvela hra, dohrala jsem to do konce a chci moc podekovat autorum hry a autorum teto stranky, navod mi moc pomohl a bez nej bych to asi nedohrala 🙂
Trek: Myslim, ze musis mit vsechny siry najednou, ja je tam hazela vsechny a bez problemu…
upalili me 😀
Tak jsem to prohnal cheat enginem (500 zl. muhehe) a ta halapartna se nedá koupit. Teda zlaté si vezme ale žádnou zbraň nevydá. A potom jí už znovu nenabízí. Takže halapartna ve hře zřejmě ani vůbec není (slepý skript v rozhovoru :p ).
tam jak mám dát trojmístný kod se mi zasekli dveře a ja si ještě nepřečetl jakem má bít ten kod …. napsali by jsete mi prosím jake trojmístné heslo to je?
Tak nic …. uš sem to zjistil … ale nevím co teť …. mám všechno hotovo … ale nejde mi otevřít ta truhla … v inventáři mám pouze jeden klíč …. a ten nefunguje … co teť ?
Hardwarovy naroky:
Mam AMD Sempron 3000+, 2GB RAM, graficka karta RADEON 9200 Pro Family, Win XP SP2 a hra se me uplne nechutne kouse, nevite nekdo co s tim?Nemel nekdo podobnej problem?Diky za pomoc
v sidle radu pred tim mnichem co zmizi je schranka s pochodenma na leve strane
taky se mi stalo že se mi zasekli dveře a já sem si nepřečetl ten kod ve sklepení poradte pls někdo
Ahoj chtěl bych se na něco zeptat u dolu třetí patro píšete znova zajít pro dřevěné uhlí ale co dál pekelný stroj už v sobě uhlí má a dál nic kam s tím uhlím?Je trochu blbost potom do toho plnýho kýble načepovat vodu!
Pardon našel jsem ten text ale kde je ten sud do kterého mám nasypat uhlí??
Zdravím , už ste nékdo zjistili kam s tim uhlim ? Protože ja nevim , chodím po dolech a skouším všechny sudy ale do žádneho to nejde nasypat , poraďte pls..dík za odpověď
Aha pardon nevšiml sem si že už je to tu napsané. Jinak moc díky za návod je super
Muze mi nekdo rict kolik vam svindlir da za jeden zlatak kovaku nebo hodit save na uloz.to
Tak nic uz sem tu hru dvakrat dohral.
to je děs s tím obrněncem v zatopeném 4.patře…ne a ne ho zabít ..grrrrrrrr
fakt nevím, jak jste toho rytíře dokázali překonat..já už s ním bojuju 3 dny a prostě na to kašlu..škoda,hra se mi jinak celkem líbila
věřili byste tomu? Teď jsem k tomu sedla,že je to fakt naposled…a normálně jsem ho umlátila, hajzla…:-)…tak pokračuju
Jinak k obrněnci ve čtvrtém patře dolu: Já ho dal napoprvý a zasáh mě jenom jednou 😀 Jde to, chce se to hodně bránit, já měl to štěstí že sem chytil pasáž kdy sem útočil rychle za sebou a šlo to vždycky když dal štít dolu, takhle schytal asi 7 ran a pak už sem ho domlátil hajzla 😀
Jinak k obr Ahoj všichni! 🙂
OBECNÁ RECENZE
Hru jsem dohrál, a velice mě natchla 🙂 Děkuji moc za návod, veřejně přiznávám že bez něj by se mi to asi dohrát nepodařilo, už počáteční vypáčení sudu se zelím by mě prostě nenapadlo… Vřele doporučuju dohrát, úžasná atmosféra i příběh. Opravdu zoufalá záležitost a česká kvalita už tím že je to hodně podle reality středověku.:) Samozřejmě, mohl bych vytýkat že závěry mohly promakat trochu více atd. ale je to freewarovka a mě bavila. Podotkl bych že je to skutečně jedna z mála her, u kterých čeština neni hříchem 😀 Jinak jsem začínající programátor a hra mě dost inspirovala k mému dalšímu dílu i za to díky týmu Sudokop 😉
DOTAZ
"Tam měla být původně nějaká kronika, ale autoři se moc nedohodli, co v ní bude, takže tam nakonec není nic. Pracovní verze je na webu jednoho z autorů."
– Odkaz ukazuje sem: http://www.ane-arch.cz/blog/?p=847…… – nefunkční :/ Dost by mě zajímalo co v té knize mělo být mohl by někdo zveřejnit ten blog? Jestli tedy ještě existuje. Děkuji předem
DODATEK
V sídlu řádů když pokračujete rovně a vpravo od kaple dál, tak tam je mnich který zmizí a před ním je po levé straně schránka s několika pochodněma – pomůže 😉 jinak systémové požadavky jsou na wikipedii 😉
MÁTE S HRANÍM HRY PROBLÉMY? – NABÍDKA 🙂
Všem kteří mají se hrou problémy, napište mi na e-mail maty.hrbek@centrum.cz – Rád vám s čímkoliv poradím 😉 E-mail kontroluji každý den, proto odpověď máte jistou včas. Pište prosím jenom do roku 2016 pak už si to stejně pamatovat nebudu děkuji 🙂
Ještě jednou díky za vše!
Matouš Hrbekněnci ve čtvrtém patře dolu: Já ho dal napoprvý a zasáh mě jenom jednou 😀 Jde to, chce se to hodně bránit, já měl to štěstí že sem chytil pasáž kdy sem útočil rychle za sebou a šlo to vždycky když dal štít dolu, takhle schytal asi 7 ran a pak už sem ho domlátil hajzla 😀
Komu se nedaří hru dohrát nebo se mu nechce ale zajímá ho závěr, tady je na stáhnutí můj save těsně před dohráním hry:
http://uloz.to/xcJsquz/save-zip…
Promluvte s babicí, hra má dva závěry, podle toho jestli Grimoár (na konci inventáře) dáte čarodějnici nebo si ho necháte a vrátíte se do města 🙂
Poslední save je i před nakoupením u kováře, když si to chcete dohrát sami ale s pomocí 😉
nejlepsi strategie na nepritele je ,kdyz se po chvilkach odkryvate a pokud se nepritel nesnazi zautocit ,tak ho majznout a kdyz ano ,jeho utok se da prekazit nasazenim stitu umlatil jsem takhle uplne vsechno.
mimochodem :super navod tocim jediny Let's play na youtube a vyborne mi pomaha
Ahoj – měl jsem teď stejný problém a tak jsem vše prošel ještě jednou a nikde jsem nic nenašel – byl jsem na tom, že jsem již všechno sebral. Nakonec mi přeci jen chyběla ještě jedna síra – byla to ta označená číslem 5 na mapě SÍDLO ŘÁDU. Hledal jsem ji totiž chybně v té pravé slepé uličce, ale ona je ta hromádka již na tom rozcestí mezi kameny (ty které zavalili cestu dál do podzemí). Jinak vůbec nevadí v jakém pořadí se věci do sudu nahází – dával jsem tam taky napřed síru, pak uhlí, pak síru, pak dvě síry a nakonec poslední síru samotnou – takže zmatek nad zmatek, ale chytlo to v pohodě 🙂