Drobnosti u TomTom 6, co potěší

Aspoň nějakých zlepšení jsme se dočkali – podrobnější popis s obrázky.

Poznámka: Jak jsem zjistil, někteří v tomto článku hledají aplikaci na otočení displeje pro TomTom 6. Najdete ji i s popisem instalace tady.

Chtěl bych navázat na minulý článek se stručným popisem nového TomTomu 6. Tento článek bych zde rozšířil. V současné době jsem s ním něco najel a přišel jsem na drobnosti, které mě potěšily, i neduhy, které mě nepotěšily vůbec.

Co se mi líbí?

1. Krajina směrem do dálky mizí, ale jen velmi pozvolna. Vypadá to hezky a zároveň se autoři vyhnuli přílišnému mizení, kdy pak nejsou k přečtení informace na obzoru
U obzoru je jemné stínování
2. Pokud se necháte navigovat na číslo orientační, pod praporkem s označením cílového místa na displeji je navíc šipka, která ukazuje směrem, na jaké straně ulice se nachází zvolený objekt. Moc příjemná drobnost.
Šipka na číslo orientační
3. Pokud jedete tunelem nebo podjíždíte komunikaci, na mapě to poznáte tak, že daná část silnice je ztmavená. Je fajn, že již z mapy (či 3D displeje) vidíte, že jde o mimoúrovňovou křižovatku a která silnice je kde. Informace o tunelu by se dalo i využít při odhadu trasy v případě ztráty signálu. V současné době TT6 při výpadku cca 30s pokračuje stávající rychlostí po naplánované trase (se šedivým displejem, aby bylo zřejmé, že poloha je odhadována) a pak to vzdá. V případě, že jsem v tunelu, by mohl dopočítávat polohu až do konce tunelu, tak uvidíme.
Letenský tunel je tmavý
4. TomTom 6 hlídá maximální povolenou rychlost. Když v mapovém podkladu tato informace existuje, ve stavovém řádku není X km/h, ale X/limit km/h. Pokud je navíc tento limit mírně překročen, údaj zčervená, pokud je překročen hodně, začně blikat. Bohužel mapové podklady nejsou přesné a tato věc se nedá vypnout, takže celkový dojem rozpačitý. Zvlášť když uprostřed Prahy mi ukazuje limity 90km/h a naopak na magistrále 50km/h (jak možno vidět z obrázku).
Aktuální i max. povolená rychlost 90
5. Je možno si nastavit, v kolik hodin chcete být v cíli a TT6 ukazuje, s jakým předstihem či zpožděním do cíle dorazíte. Přijde mi to jako naprostá zbytečnost, protože již dřívě šlo (a stále jde) nastavit zobrazování času příjezdu do cíle a přijde mi lepší, když vidím aktuální čas a zároveň čas příjezdu než když vidím čas příjezdu a zároveň že přijedu o 4 minuty později.

6. Nyní je možné zadávat jako cíl přímo souřadnice, popř. adresu z kontaktů. Bohužel je tato fce prakticky nepoužitelná, jelikož TomTom neumí pracovat s diakritikou a má i problémy s detekcí adresy. Pro můj test jsem vytvořil pracovní adresu
Teplická 8
Praha 8
18000
a ostatní adresu (aby tam byla diakritika)
Nádražní 8
Sedlčany
Ani v jednom z obou případů TomTom adresu „nevypitvá“, vždy jí musím zadávat ručně. TomTom nabídne předvyplněné aspoň to, co z adresy dostal. V prvním případě nabídne jako město 18000 (čili PSČ), v druhém případě místo Sedlčany použije „Sedl?any“, navíc s nějakým neviditelným znakem na začátku, takže musím vše smazat a stejně napsat celé znovu. Skvělá funkce (nápadem), hrozné provedení.
Nové možnosti navigace

Zadávání souřadnic

Výběr adresy z kontaktů

7. Rychlejší náběh (v řádech sekund) na strojích, kde TomTom 5 nabíhal i přes minutu.

8. Tam, kde byly dříve jednolité podkladové barvy, je nyní barevný přechod. Vypadá to fajn a nesnižuje to čitelnost.
Stínování

Co se mi nelíbí?

1. Grafika je stále zaměřena na QVGA (320×200) displeje. Všimněte si na následujících snímcích, že ikony jsou v původním rozlišení pro QVGA a na VGA strojích (640×480) dopočítávány, takže jsou zubaté (kruhový objezd vlevo dole) nebo rozpité:
Zubaté ikony
Rozpité ikony

2. I nadále chybí podpora pro TMC – přes rádio vysílané informace o uzavírkách, kolonách, nehodách apod., díky kterým pak navigace navrhne alternativní trasu. Dle zkušenosti lidí s TMC v zahraničí je tato funkčnost diskutabilní – nejde jen o technicky zvládnutou navigační část, ale hlavně je nezbytné, aby se dopravní informace vysílaly včas a správně (což je prý docela problém i třeba v Německu). S tím ale výrobci navigačního softu nic neudělají – snad jen to, že čím víc navigací s TMC, tím větší tlak na kvalitu TMC zpráv.

3. Itinerář je stále nutno plánovat při příjmu GPS signálu. Sice je nově aplikace pro stolní PC, kde se podobné kousky dají dělat, ale nemáte-li k dispozici toto PC a GPS přijímač, itinerář (trasu přes více průjezdních bodů) si v TT předem neuděláte. V tomto ohledu je konkurenční iGo značně kupředu, jelikož nejen že si takovouto cestu můžete bez problémů připravit, ale zároveň nabízí i možnost seřadit plánované průjezdní body tak, aby byla cesta mezi všemi co nejkratší.

4. Stále není možné omezit kvalitu silnic, přes které vypočtená trasa povede, takže zvolíte-li „nejkratší“, můžete se spolehnout, že vás TT6 povede uličkami a silničkami, o jejichž existenci jste neměli ponětí nejen vy, ale i lidé žijící v bezprostřední blízkosti těchto komunikací. Na druhou stranu, aspoň si můžete nějak obhájit to, že jezdíte s SUV. Nečekám, že člověk s běžným vozem by jezdil po nejkratších cestách ála TomTom. Jedou jsem to udělal a moje stříbrná popelnice málem hrůzou zezenala.

5. TT6 neumožňuje zvolit si orientaci displeje dle libosti, ale běží tak, jako systém. Není bohužel možné mít systém na výšku a TT6 na šířku. Udělal jsem proto utilitu, která přepne displej do zvolené orientace, spustí TT6 a po jeho ukončení displej vrátí zpět.

6. Práce s body zájmu je prakticky stejná jako ve verzi 5, žádné znatelné zlepšení se nekoná. Vadí mi zejména nemožnost vyhledávat v kategoriích dle určení. Kiksne-li mi auto v Oslu, je sice hrozně fajn, že mi TT6 vyjede servisy typu Bilpartner Ensjo, Bilia personbil as skoyen, Tase bilverksted apod., ale aby mi z nabídky autoservisů vyjel jen pro mojí značku (jako to umí třeba iGo), to už ne. Takže v praxi je to úplně na nic, jelikož objíždět či obvolávat desítky nabídnutých servisů je k ničemu.

7. Nemožnost hledat dle země. Co je na jednu stranu příjemné – není třeba se proklikávat zoufalou nabídkou ála iGo Jiné město-Jiná země-Česká republika a pak psát Praha, ale rovnou stačí psát „Praha“ bez ohledu na to, v jaké zemi se hledané město nachází, má i nevýhody, jako např. značná pomalost, než TT6 začne vypisovat nalezné alternativy (napište CESKE BU a i na 600MHz stroji a 150x SD kartě budete 10s čekat, než se nabídnou první města začínající na CESKE BU). Pokud v 90% času jezdíte v rámci jedné země, bude vás pomalost zadávání dost otravovat. Navíc má TT6 chybu, že pokud píšete rychleji, než on stačí vyhledávat, ačkoliv jste klávesu stiskli (tlačítko probliklo), TomTom ho „ztratí“, takže se snažíte při ukrutně pomalých odezvách napsat třeba „Nesperice“ a místo toho TomTom napíše „Nprce“. Opruz na entou.

24 komentářů u „Drobnosti u TomTom 6, co potěší

  1. Diky za pekne shrnuti Lubore:

    Pouze bych se zeptal:

    1)Rekneme, ze prodavana verze TT 6 muze byt jeste malinko odlisna od buldu, ktery mas ty. Nevim, odkud TT unikl, ale kde beres jistotu, ze jde o stabilni release? 😉
    TT ve verzi 6 je pro zatim, jak uz jsi psal v prvnim prispevku, pouhym "service packem" pro TT 5.

    2) Planovani pres itinerar – nerikam, ze je to pohodlne, ale proc si myslis, ze musis planovat trasu se zapnutou GPS? V TT 5 se do itinerare dostanu, mohu pridavat cil cesty, prujezdne body…

    3) Mrzi me chybejici RDS/TMC – nepovazuji stale RDS/TMC u navigaci za klicovou vlastnost, ale nepripada mi, ze by ji bylo tak slozite naimplementovat. Rad bych si RDS/TMC vyzkousel alespon ve zkusebnim provozu – to co ma Dynavix je udajne spis fraska, proto by me zajimalo, jak si se stejnym problemem v 910 poradil TT.

  2. Itinerar potrebuje GPS, aby mohl zobrazit spoctenou trasu, coz je velice dulezite a jelikoz neni mozne to udelat bez GPS, je to cekem k nicemu.

    Ad tunely: TT5 prece uplne stejne pokracuje v tunelu, jako TT6, tj. zsedne cesta a dal pokracuje naposledy zmerenou rychlosti.

  3. 1) Ze své branže vím, že věci předprodukční (nestabilní) se označují jako alfa, beta, Relase candidate, popř. se použije číslo o pár setinek nižší než hlavní verze (5.9999 místo 6.0 apod.), to Tobě přece nemusím vysvětlovat 🙂 Tento TT je verze 6.000, nejsou tam tudíž žádné znaky toho, že by šlo o nestabilní release. Moc rád bych se mýlil.
    2) To sice ano, ale zjistíš z toho, jak dlouho bude cesta trvat, kudyma pojedeš apod.? Já jsem si na to zvykl (zvláště na to používat – mimochodem velmi přesný – odhad délky trasy a je to velmi příjemné, když vyrážíš akorát na čas + nějaká rezerva, a to včetně cest v řádech desítek hodin).
    3) Zpočátku mi absence TMC přišla jako dost vážná záležitost, ale když pak člověk slyší ty historky, jak to někoho vláčelo polňačkami jen proto, že v éteru někdo ponechal informaci o zácpě/uzavírce, která už dávno nebyla aktuální, tak mi to jako až tak zásadní nedostatek nepřijde.

  4. Diky za info – ja TT 6 nemam, proto jsem nevedel, o jaky build jde 🙂

    ad 2) Souhlas – je to jen nouzove reseni.

    Ad 3) Zatim je to hracka, ale za par let se uz docela tesim, jak nebudu trcet na D1 pri ceste do Brna a spolehat na neaktualni informace z radia od "ziveho" moderatora 🙂

  5. Taky se pridam a asi te s tim RDS-TMC trosku zklamu, protoze se napr. u nas vysilaji pres TMC presne ty stejne informace, ktere ctou zivi moderatori v radiu (vetsinou vychazeji ze stejnych zdroju informaci). Mam s tim zkusenosti a stejne to beha i ve svete.
    Tedy pokud se bavime o "nekomercnich" stanicich vysilajici RDS-TMC. Pokud si koupis nejaky "komercni" prijem (tedy placeny), pak je presnost daleko vetsi, protoze firmy, ktere takovyto komercni provoz provozuji, maji i penize na to, aby si zaplatili vlastni sber dat.

  6. [2] Ad tunely: Právě o tom jsem psal. TT5 pokračuje několik vteřin (měřil jsem to a bylo to kolem třiceti) se zašedlou cestou a pak to vzdá a vrátí "aktuální" pozici na místo, kde došlo ke ztrátě signálu. No a moje spekulace byla, zda TT6, když už přesně ví, jak dlouhý tunel je, bude při ztrátě signálu v tunelu také čekat jenom těch 30s nebo zda zkusí "naslepo" dojet až do konce tunelu +- původní rychlostí. Zdaleka ne každý tunel totiž stihnu projet během 30s. Bohužel jsem se k tomu ještě nedostal, abych to ověřil v praxi.

  7. Na stránkách výrobce je uvedena jako nová vlastnost "easy call handling". Dá se použít na PDA jako náhrada handsfree ?

  8. [7] Máte-li na mysli, zda půjde PDA použít jako BT handsfree, tak nikoliv, to by totiž musel BT stack toto podporovat. Počítám, že TT bude umět přes BT vytočit číslo, např. zvoleného bodu zájmu. Na handsfree ale zapomeňte.

  9. [9] Pozor, on je rozdíl mezi ovládáním telefonu pomocí AT příkazů a handsfree režimem. Ovládat telefon tak, aby šlo přes počítač či PDA odeslat/přijmout SMS nebo vytočit/přijmout hovor, lze celkem snadno, sám jsem takový program v roce 1998 psal pro můj tehdejší Sagem RD750. To tedy může umět jakýkoliv program. Avšak vy jste se ptal na handsfree režim, tzn. možnost používat reproduktor a mikrofon PDA namísto téhož v mobilu. A jak jsem psal, to bez změny Bluetooth stacku v PDA nepůjde.

  10. A co udělat znovu srovnávací test IGo a tentokrát TT6, myslím, že s odstupem doby se situace poněkud změnila a závěr by mohl být trochu jiný.

  11. [12] To si nemyslím. U iGo je stále řada věcí nedodělaná či hůř funkční, tam se nic nezměnilo od doby, co jsem je porovnával. TomTom 6 sice žádný zázrak není, avšak řekl bych, že náskok si udržel. Pokud však vezmu v potaz, jakým tempem se vyvíjí iGo a jakým TomTom, řekl bych, že tak do půl roku by mohla být situace zcela jiná…

  12. Itinerář – je možné vypočítat trasu i bez GPS s malou fintou
    1) naplánuj jakoukoliv trasu z bodu startu pomocí pokročilého plánování
    2) spusť demo navigace s co nejmenší rychlostí (20%)
    3) IHNED po spuštění demo přeruš a ukonči
    Pozice, ve které bylo demo ukončeno (bod startu) je až do vypnutí TomTom považována za pozici GPS a itinerář trasu vypočítá. Bod startu se do itineráře nezadává, začíná se až prvním průjezdem.
    Fintu s demem stačí provést jen jednou a pak můžeš itinerář ladit jak chceš. Pro změnu bodu startu spusť demo znovu z jiného místa

  13. Mám dotaz, z trochu jiného soudku. Mám TomTom Navigator 5. Nevíte někdo zda bude přechod na TomTom 6 levnější pro ty co mají starší verzi ? A nevíte jak je to s mapama? V TT6 je navíc tuším Slovansko a Maďarko, myslíte že půjde tyto mapy použít i pro TT5 ? Nebo že se tyto mapy pro TT5 dají pořídit dodatečně ?

  14. [15] Mapy se Slovenskem a Maďarskem byly pouze pro PNA TomTom One a pro TT5 se nikdy neprodávaly. Mám však informaci, že TT6 by se s mapou CZ-SK-PL-HU měl prodávat a to za velmi zajímavé ceny (pod cca 3 tisíce).

  15. [16] To já vím, že se nikdy neprodávaly. Jde mi spíš o to, zda mapy pro TT6 budou eventuelně použitelné i pro TT5 ( vzhledem k podobnosti TT5 a TT6 aspoň podle mého laického pohledu ), nebo jestli budou třeba ceny pro registrované oficielní vlastníky TT5 například výhodnější ceny pro pořízení TT6 ? Nevíte jaká je v tomhle politika TomTom ?

  16. Ahoj. Moc pěknej návod, ale potřeboval bych poradit. Mám TT6 verzi 6.010 a potřeboval bych odstranit z hlavní obrazovky tu lištu napravo, která ukazuje RDS/TMC. Jde to nějak. Prosím kohokoliv o návod na jta@post.cz. Moc díky

  17. [18] No, vzhledem k tomu, že TomTom pro PDA RDS/TMC nepodporuje mám dojem, že jde o lištu dopravních informací stahovaných z webu TomTomu. Té se lze zbavit snadno – v menu je menu Doprava a tam by mělo být "Vypnout dopravu".

  18. Čus.
    Koupil jsemsi hp iPAQ hw6515
    TOM TOM je na tomto zařízení v původní podobě přímo od výrobce.
    Bude mi TOMTOM 6 na mini SD v tomto zařízení fungovat,nebo musim dokoupit nějaké další instalace?
    Díky

  19. Ahoj vsem co pisi prispevky,koukam ze zde pisi lide co tomu uz nejakym zpusobem rozumi,ale proc vlastne pisu,chci se zeptat jestli nekdo z vas nevi jaka je posledni verze mapy pro tom tom mobile 6,pro PL,SK,HU,CZ ???Na te moji 675.1409 chybi spousta kruhovych krizovatek a mnoho novych sjezdu od olomouce na brno a tak…

  20. Nevie niekto poradit: Mam TomTom v.6.02 na mobile Nokia E65, Symbian 3rd edition a ked dam navigovat, nemozem zadat cielove miesto pomocou suradnic, lebo tato moznost je vzdy seda a je jedno ci je k telefonu pripojeny GPS modul alebo nie. Ma s tym niekto skusenost?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..