Sygic drive – slovenský Tomík lepší originálu?

Dnes bych rád napsal pár prvních dojmů ze slovenské navigace Sygic DRIVE.

Když jsem se dozvěděl o navigaci s podivným a mně nesympatickým názvem Sygic DRIVE a shlédl pár obrázků na webu autorů, řekl jsem si, že by to rozhodně stálo za vidění. Kontaktoval jsem autory s žádostí o demo. Odpověď jsem nedostal. Shodou okolností o víkendu jsem se viděl s kamarádem, který tuto navigaci ve svém notebooku měl a protože mi jí půjčil na hraní, mohl jsem si udělat hrubý obrázek. Podělím se s vámi o první dojmy.

Začnu tím, co každý vidí na první pohled. Ovládání i styl grafiky je celý „velký vzor“ TomTom Navigator. Na jednu stranu nic proti TTN, ovládá se celkem jednoduše a vypadá sympaticky, ale tak kompletně obšlehnout ovládání i vzhled mi přijde pitomé. Kopie jde tak daleko, že TomTom Navigator kopíruje i včetně průvodců pro nastavení místních jednotek, blikajících zpráv v okýnku s kulatými rohy, způsobu zoomování mapy vč. grafiky apod. Neznalý člověk by mohl mít problémy Sygic DRIVE od TTN odlišit. Struktura menu je však odlišná a pro mně docela nepřehledná a leckdy i nelogická, ale to je pravděpodobně o zvyku.
Předpokládám, že velký vzor TomTom Navigator znáte a tudíž se zaměřím na rozdíly, které mně zaujaly. Začnu klady.

  1. Jako velké plus vnímám konec mapových balíčků. Již žádné přepínání map na hranicích, žádná zbytečně zahlcená karta mapami zemí, kam se nikdy nepodíváme. Způsob práce s mapami je navíc inteligentnější než u mého favorita – iGo. Máme na výběr totiž buď použít všechny dostupné mapy na kartě (což je jediný režim, který umí iGo) a nebo „zamknout“ navigaci na konkrétní zemi či skupinu zemí. To může být výhodné z hlediska použité paměti i případných nechtěných příhraničních tras. Akorát nechápu, proč zabírají mapy jednotlivých zemí zhruba 2x tolik, co stejně aktuální mapy pro iGo.
  2. Další plus vidím v plné podpoře diakritiky. Již žádný „Prazský okruh“ a podobné paskvily.
  3. Výborná vychytávka je zobrazení názvu aktuální či blízké obce v oranžovém rámečku.
  4. Neméně nás potěší možnost plánování tras přes více bodů, jejich optimalizace a pohodlná práce s nimi.
  5. Další chytrou věc autoři okopírali z navigace iGo. Souhrnné informace o cestě, kde jsou zvýrazněny symboly případných nepříjemností (placená silnice, trajekt, nekvalitní silnice apod.). V případě kliknutí na takovýto symbol je nabídnut přepočet trasy s vynecháním dané nepříjemnosti. To je velmi milé a praktické.
  6. Potěší i automatické přepínání režimu den/noc.
  7. Výběr cíle lze i dle PSČ
  8. Z Navigonu okopírované je automatické zobrazení všech druhů bodů zájmu.
  9. Zajímavé, byť nepříliš praktické, je zobrazování směru k cíli šipkou u obzoru.
  10. Výborný nápad je zvýraznění jména ulice/obce, na kterou se bude odbočovat, ve 3D pohledu.

Tím bych měl klady oproti TomTom Navigatoru vesměs shrnuté. Teď nedostatky. Vezmu to jako nedostatky vůči TTN 6, tak i nedostatky obecně.

Plánování trasy
Stejně jako TTN neumí ekonomickou (optimální trasu). Opět si budeme zajíždět 20km jen proto, že přijedeme do cíle o deset vteřin dříve. Tfuj. Není možné zvolit, ve kterých zemích se placeným silnicím vyhýbat a ve kterých ne. Ovládání je takové nelogické – na jednu stranu si v nastavení volím typ vozidla, ale při výpočtu trasy dostanu výběr „cyklista“ nebo „chodec“. Tak buď se nastavuje typ vypočtené cesty pro to, co je nastavené v menu a nenabízí mi to nesmyslné varianty a nebo mi dá na výběr všechny typy tras, co umí spočítat, a nebudu nucen v menu zbytečně specifikovat, že jsem osobní vozidlo. Nesmyslné hlášky ani neřeším, např. hledám-li trasu s omezenou rychlostí a zadám-li příliš nízké číslo, dostanu varovnou hlášku, že se nebylo možno vyhnout placeným úsekům.

Výběr cíle je neskutečně tupý. Obecně zadávání cíle je kapitola sama pro sebe. Několik příkladů: neznáme ve městě žádnou ulici. TTN, iGo a víceméně každá lepší navigace nabídne navigovat na centrum města. Ne však Sygic. Pokud dáme jako cíl „Město“, bez konkrétní ulice se dál nehneme. Pokud dáme jako cíl „Městské centrum“, utřeme hubu. Zkusil jsem dát městské centrum Uhlířské Janovice. Čekal jsem, že bude zvoleno centrum Uhlířských Janovic. Čekal jsem špatně. Dostal jsem na výběr několik sousedních obcí. Phe.

Nenašel jsem možnost, jak se navigovat na křižovatky ulic.
Zadávání souřadnic je neskutečně natvrdlé.
Při zadávání adresy musíme vždy vybrat stát, takže jedno kliknutí navíc. Neergonomické.
Není vůbec jednoduché spočítat si trasu z A do B, v menu na to příkaz chybí. Když si udělám itinerář A-B a uložím ho, uloží se mi pouze B a na startovní pozici se mě Sygic ptá. Navíc se ptá opět natvrdle, mohu zvolit pouze čekání na signál, poslední známou pozici a píchnout do mapy. Nemůžu vybrat jedno z posledních míst, nemůžu zvolit oblíbenou položku, prostě opět nekonzistentní ovládání.

Ostatně ovládání jako takové taktéž docela děs-běs. V TTN se spousta věcí dala vyřešit šipkami, např. když jsem chtěl vidět, jak vypadá cesta dál vpředu, šipkami jsou odzoomoval a hned jsem viděl, co a jak. Zde nikoliv, na šipky není žádná reakce. U TTN jsem si pochvaloval, že má jakoby šestý smysl, často sám nabízí vhodně předvyplněná políčka apod., jako by prostě tušil, co bude chtít uživatel udělat.

U Sygicu jsem měl pocit skoro opačný. Dejte si například hledat cíl dle PSČ. Když pak na dotaz „Ulice“ zadám písmenko „K“, přičemž v rámci daného PSČ je pouze jediná ulice začínající na „K“ (dejme tomu Kuřimská), u Sygicu vám ukáží, jak se má chovat správně natvrdlý program. Na klávesnici vám zašednou všechny možnosti vyjma písmene U. Avšak jste to vy, kdo to písmenko U musí hledat a zvolit. Přestože jiná možnost než U neexistuje a Sygic by hned mohl Kuřimskou nabídnout, neudělá to a bude vás tupě nutit zadávat aspoň dvě písmena.

Když TTN vypočte trasu, zobrazí jednak přehled na mapě a druhak sumarizaci (čas a vzdálenost). Sygic nikoliv, musíte si sumarizaci vyvolat ručně. Když v TTN vypočtete alternativu, uvidíte v přehledu porování s původní variantou, abyste hned věděli, o kolik je alternativa kratší/delší a rychlejší/pomalejší. U Sygic drive nikoliv, takže si musíte vše pamatovat či opsat.

Dále je vidět, že autoři vůbec nepočítají s českou abecedou, přestože jí všude používají. Dejte Hledat bod zájmu a jako typ zkuste napsat „CE“ jako „čerpací stanice“. Bohužel interní algoritmus asi rozlišuje mezi „CE“ a „ČE“, takže Čerpací stanci nenabídne. Klávesnice pro změnu nenabízí písmeno Č. Opět – uživatel má pocit, že si z něj někdo dělá legraci. Písmenka s diakritikou řadí až nakonec, čili žádné aábcčdď…, ale abc…xzyáčď…

Grafika je pěkná, schematická, s mnoha nehezkými záležitostmi (nedobře a rušivě kreslené vodní toky, nezvýrazněná železnice, překrývající se obrysy trasy v ostrých manévrech apod.). Chybí zvýraznění tunelů či mimoúrovňových komunikací, neumí ukázat, na které straně ulice je cíl (avšak dokáže to říct – „cíl je na pravé straně“).

Narozdíl od TTN neumí hledat body zájmu při trase. Připravte se tedy na to, že až budete chtít vědět, kdy vás na trase čekají benzínky, abyste se dle toho zařídili, budete se Sygicem v koncích. Dá vám na výběr všechny benzínky v okolí bez ohledu na to, zda byste se kvůli nim museli vracet. Čekáte, že se u bodů zájmů dočkáte zobrazení telefonu či že Sygic dá vašemu telefonu přímo pokyn pro vytočení čísla? Čekáte marně.
U bodu zájmu se dočkáte názvu a adresy. Sice je velmi chytré, že v bublince se zobrazí i vzdálenost od aktuální pozice, ale rozpačité dojmy to nenapraví.

Dojem z hlasových instrukcí je také nic moc. Někdy je Petr moc ukecaný, jindy se zadrhává – „pokračujte po cestě tři“, dlouho nic, dlouho nic, „kilometry“. Prostě celkově hodnotím jako mírný podprůměr, byť opět s dobrým nápadem – čísla ulic (110, E55 apod.) jsou čtena („pokračujte po cestě E55“).

Závěr
Je pravda, že jsem z hlediska navigace dost náročný, využívám mnoho funkcí, takže můj pohled bude určitě kritičtější než názor Pepíka Brázdů, který využije v navigaci akorát „výběr cíle – krajské město“ a zpět domů.

Sygic drive na mně působil hrozně rozpačitě. Totálně okopírovaný TTN by člověk ještě přežil. Obsahuje řadu milých a zajímavých vychytávek, které potěší (vzdálenost vybraného místa na mapě od pozice, chytrý přepočet trasy s vynecháním zvolených problémů, zobrazení jména obce, ve které právě jedeme apod.), avšak jako celek působí velmi nekonzistentním a nedodělaným dojmem. Detaily, které jinak funkčně slabému TTN pomáhaly být příjemnou a použitelnou navigací, zde chybí. Snaha přidat funkce, které v TTN nebyly, do stuktury ovládání TTN působí taktéž velmi podivně a nepřirozeně (např. zmiňovaný výběr dopravního prostředku a nabídka pro něj nevhodných typů cest).
Příliš jsem nepobral, z jakého důvodu autoři zvolili cestu „kopie TTN“. Chtějí vyjít vstříc nespokojeným uživatelům TTN a proto kopírují vzhled i ovládání? Nemají vlastní nápady? V dnešní době ceny navigací padají velkou rychlostí a cenové rozdíly mezi špičkami na trhu a úplnými nováčky, byť mohou být relativně 100 procent i více, však absolutně dělají pár stovek/tisíc. Takže kdybych se rozhodoval, zda propracované iGo 8 nebo TTN za cenu kolem 4-5 tisíc a nebo Sygic za polovic, stejně bych si těch pár korun navíc připlatil. Pro celkovou vyladěnost zmíněných aplikací, propracované funkce apod. Kdyby ten rozdíl byl 10 tisíc a 20 tisíc, už bych váhal, ale takto se obávám, že bude mít Sygic docela problém ukousnout zajímavý kousek tržního koláče.

Omlouvám se, že jsem neudělal obrázky, byl jsem rád, že jsem se k programu vůbec dostal a mohl si s ním hrát. Ostatně i pro krátkou dobu jednoho dne, co jsem ho měl k dispozici, je možné, že jsem něco přehlédl či mi něco podstatného uniklo; budu rád, když mě upozorníte v diskuzi.

 

12 komentářů u „Sygic drive – slovenský Tomík lepší originálu?

  1. Nejhorší "vlastností" Sygic Drive (používám verzi oficiálně koupenou přes Sygic Bratislava a prodejcem označenou jako finální a aktuální) je neuvěřitelně špatný výpočet tras v některých oblastech. Což je asi nejhorší věc, vůbec se na to nedá spolehnout v neznámém terénu, což by ale mělo být hlavním úkolem navigace.

  2. Zvlastny postoj. vacsina veci ktore boli spomenute tam totiz su. Myslim, ze je lepsie prestudovat manual. Navigovat na centrum mesta ide aj cez adresu (staci zadat pod ulicou nazov mesta) – aj manualne + ostatne podcasti mesta. Na krizovatku sa dostanes rovnako v poslednom kroku kedy sa vybera cislo domu, pod nim su krizovatky ulice. Body zaujmu popri trase su pod klikom na ciernu plochu navigacie, kde je zobrazene aktualna ulica atd…planovanie z bodu do bodu sa robi cez mapu, vyhladat bod a potom bod b. Mne sipky dost fungovali.

  3. používám nejnovější verzi Sygic MCGuider 7.70 2009 v Nokii N95 a nové mapy celé Evropy,jsem řidič kamionu a osobně jsem vděčný za zpusob jakým"okopírovali"slováci TTN..netřeba vymýšlet něco co už je jednou vymyšleno!!!…super navigace oproti zastaralým mapám TTN(alespon pro symbian.founy),vřele doporučuji,používam i TTN6A GarminXT 5.00 ale Sygic v poslední verzi předčí i nové verze TTN!!!…takže..at žije nový KRÁL NAVIGACÍ:-)…Robin

  4. Při zadávání adresy musíme vždy vybrat stát, takže jedno kliknutí navíc. Neergonomické.
    ergonómia:štúdium vzťahov medzi človekom a technickými systémami

  5. Tento kritik pristupuje k Sygicu predpojate (Když jsem se dozvěděl o navigaci s podivným a mně nesympatickým názvem Sygic DRIVE…)
    Je určite nejaký amatér, lebo to dáva nevhodným spôsobom najavo (Tfuj.)
    A k tomu mu ešte robia problémy počty (V dnešní době ceny navigací padají velkou rychlostí a cenové rozdíly mezi špičkami na trhu a úplnými nováčky, byť mohou být relativně 100 procent i více, však absolutně dělají pár stovek/tisíc)
    A určite sa narodil s talentom pána Boha, lebo nerešpektuje vývoj, nechápe, že každý produkt sa vyvíja (väčšinou k lepšiemu). Ak bude mať Sygic toľko rokov vývoja za sebou ako má TomTom, bude na mieste takáto kritika. No vážil by som také neetické podanie.

  6. sae: Neberu vám vaše nadšení ze Sygicu a uvítal bych věcné připomínky k článku, ale vaše snaha kritizovat úplně cokoliv, jen abyste se mohl vyjádřit negativně, je docela úsměvná.

    Když už nechápete, co je to ergonomie, když nezvládnete matematiku druhého stupně základní školy (pokud jedna navigace stojí 3500 a jiná 7000, tak ta druhá je opravdu o 100% dražší než ta první), když si nejste schopen uvědomit, že uživatele opravdu nezajímá, kolik lidí program vyvíjí či jak dlouho to dělají, ale zajímají se, zda je pro ně program použitelný, tak byste mohl být aspoň té soudnosti a zbytečně se nevyjadřovat k něčemu, o čem nemáte páru.

    Podívejte se třeba na komentáře [2] a [3]. Také s mým článkem nesouhlasí, ale nevyjadřují se k věcem, do kterých absolutně nevidí nebo jsou subjektivní (matematika, ergonomie, název programu), ale v konkrétních bodech uvádí, v čem se mnou nesouhlasí a kde nemám pravdu (k čemuž se už nemohu vyjádřit, protože program jsem měl na týden zapůjčen a další přístup k němu neměl).

  7. neda mi zareagovat na recenziu a taktiez na vycitky nadsencom, ktory si povedali len svoj nazor.
    z celej recenzie mam podobny pocit "predzaujatost"…
    vyskusal som niekolko navigacii ako na PDA tak aj na telefonoch a pravdupovdiac sa ergonomia podoba na vsetkych. k tej matematike: cena Sygicu sa pohybuje okolo 66 eur (co je asi 2000,- SKK)
    kritizovat vie kazdy, ale staci navstivit stranku vyrobcu a tam sa da zistit, ze zhanaju ludi, ktory by pomohli softu napredovat, dufam, ze prejavite zaujem a pomozete urobit tu navigaciu vyuzitelnu aj pre vas. je vcelku sympatiky zaver vasho hodnotenia, no cele by som toto zavesil na net az po takejto diskusii na niektorom inom fore.
    alebo zase plati stare zname:
    DEJTE MI LIDI JA TO UDELAM 🙂

  8. k tej matematike: cena Sygicu sa pohybuje okolo 66 eur (co je asi 2000,- SKK)
    Článek byl vydán před skoro rokem a čtvrt. Je poměrně logické, že od té doby se změnila jak cena, tak samotný program. Je potěšitelné, že jsou s ním lidi spokojeni (soudě dle reakcí pod tímto článkem), ale na druhou stranu zpochybňovat rok a čtvrt staré informace o ceně s tím, že dneska je to jinak, je poměrně svérázný přístup.

  9. No, nevím. O víkendu jsem tu navigaci zkusil, a oproti iGO8 (které se mi na PDA pro změnu při průjezdu určitých bodů zasekne a nenaviguje) je to hrůza.
    Hrozně dlouho vypočítává trasu. Očekávám, že když mám způsob výpočtu "ekonomický", a projedu křižovatku jinak, než chce navigace (což na motorce běžně dělám), tak že se trasa celá přepočítá, a ne že mě bude chtít pořád vracet. Zajímavé je, že když zastavím, dám ručně přepočítat trasu, tak mi to tu trasu umí najít i bez vracení.
    Když jsem jel z Mikulova (Břeclav) do Žatce (Louny), tak mi to navigovalo celkem logicky kolem prahy. Já však jel spodem (na Plzeň). A když mi navigace pořád ukazovala že zbývá asi 8 hodiny cesty (u Tábora) a po ujetí cca 20minut se konečně přepočítala trasa pořádně a ukázalo to 3,5 hodiny (což je reálné), tak jsem si řekl, že tohle není navigace pro mě.

    A detail, že si dám průjezdný bod, který potom minu, ujedu 80km za něj a stále se mě navigace snaží otočit (dokud nezastavím a v menu přes asi 4 nabídky nenasimuluju, že už je projetý), tak to je na palici.

  10. Ahoj, no hlavne, ja mam HTC S740 a tahle navigace jako jedina na nem bezi. Dokonce i s internim GPS modulem. Takze pokud mate smartphone, je to super volba. Radek

Napsat komentář: xedu Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..