Jak se jezdí s iGo Amigo?

Rok se nám s rokem sešel a maďarská firma Nav’n’go uvolnila další verzi svého poměrně oblíbeného software. Rád jsem se s ní seznámil a přináším pár postřehů. Hned úvodem je nutné zmínit, že nové iGo Amigo není myšleno jako nástupce iGo 8, ale jako příjemná navigace pro velmi nenáročné uživatele. Na první pohled to není úplně zřejmé, ale po chvíli přijdete na to, že rozdíly jsou opravdu velké a to nejen ve vzhledu, ale i funkčnosti.

Rok se nám s rokem sešel a maďarská firma Nav’n’go uvolnila další verzi svého poměrně oblíbeného software. Rád jsem se s ní seznámil a přináším pár postřehů. Hned úvodem je nutné zmínit, že nové iGo Amigo není myšleno jako nástupce iGo 8, ale jako příjemná navigace pro velmi nenáročné uživatele. Na první pohled to není úplně zřejmé, ale po chvíli přijdete na to, že rozdíly jsou opravdu velké a to nejen ve vzhledu, ale i funkčnosti.

 

Po spuštění budete potěšeni, že nahrávací obrazovka ukazuje teploměr průběhu spouštění na rozdíl od zbytečných hlášek typu MAIN INIT při spouštění iGo 8. Pokročilý uživatel sice pochopil, že jde o fázi nějaké inicializace, ale vůbec z toho nepoznal, jak daleko celé spouštění je. Navíc Amigo startuje dost svižně – nečekejte pár sekund jako u TomTom Navigatoru, ale ani minutu a půl jako u iGo 8.

!~~1/Image/amigo/nahravani.jpg|Nahrávací obrazovka|amigo~~!

První spuštění

Po spuštění uvidíte něco, co budete v Amigo potkávat často a v čem jsou autoři opravdu dobří. Kvanta efektů, které jsou takovou lahůdkou pro oči. Například titulní obrazovka má v pravé části tlačítka Cíl, Moje trasa a Více, zatímco v levé části je velké tlačítko, ve kterém je živý náhled na mapu a vaše okolí. Klepnutím na něj se tento obraz začne plynule zvětšovat, až je přes celou obrazovku. A nebojte, autoři to s grafikou fakt umí, takže je to svižné a neobtěžující. A tím pastva pro oči teprve začíná. Vstupujete do rychlého menu a šup, obrazovka se jakoby otočí, čímž se rychlé menu původně vzadu dostane do popředí. Zavřete nabídku parametrů trasy a ona se „schová“ do tlačítka, které tuto nabídku vyvolalo. Což je nejen pěkné, ale i praktické, protože se funkce tlačítka lépe vryje do podvědomí. Zkrátka něco na principu Berylu v Linuxu (proti čemuž je Vista a její Aero hadr ).

!~~1/Image/amigo/hlavni.jpg|Hlavní menu je opravdu jednoduché|amigo~~!

 

Trochu znalejší uživatel si také všimne, že autoři Amiga docela často „opisovali“ od konkurenčního TomTomu. Šedivá mapa při ztrátě signálu, tlačítko „Kde se nacházím“ nebo nabídka prohlídky funkcemi jsou okopírovány prakticky do posledního detailu.

!~~1/Image/amigo/bezsignalu.jpg|Šedá krajina, pokud není signál - kde jsme to jen viděli?|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/menu.jpg|I položka Kde se nacházím je známá z TomTom Navigatoru|amigo~~!

Když jsem přemýšlel, jak tuto recenzi pojmout, rozhodl jsem se, že ačkoliv je Amigo určeno nováčkům bez znalosti navigací, nebudu popisovat úplně všechno a budu předpokládat, že nějakou recenzi iGo 8, třeba tu mojí na navigovat.cz, jste četli.

Hlavní část programu, což je okno mapy a samotná navigace, jsou prakticky shodné s tím, co je v iGo 8. Přehledná a přitom graficky nádherná krajina, jasně naznačené manévry, 3D budovy, plastický terén, mimoúrovňové křižovatky, prostě paráda. Příjemnou změnou jsou ikony bodů zájmu, které jsou nyní „zobáčkem“ zapíchnuty do mapy, což je o dost přehlednější než dřív. Autoři se taktéž vrátili (bylo to ve vypínatelné podobě ve verzi 2006) k zobrazování názvů ulic do „bublinek“ namísto jejich vepisování přímo do ulice. Vzhledem k malému písmu v bublinkách i tomu, co samotné bublinky zabírají místa, mi vpisování sedlo víc. Počítám však, že půjde hodně o zvyk.

Navigace iGo byly od počátku kritizovány kvůli komplikovanému ovládání. Na každé nové verzi je vidět, jak se autoři neustále snaží najít to „pravé ořechové“. iGo 8 mělo uživatelské rozhraní zcela přepracované a dokonce dvouúrovňové. Jednoduché s minimem funkcí pro nenáročné a druhé pro experty, kteří si rádi vše nastaví k obrazu svému. U Amiga je opět všechno úplně jinak. Změnila se grafika i struktura nabídek a významně ubylo funkcí. Pravdou je, že se díky tomu program nesmírně zjednodušil, opačnou stranou mince je stav, že chybí z mého pohledu důležité funkce a pokud vám nesedne výchozí nastavení programu, stěžovat si můžete na lampárně. Nebo si počkat na uživatelské kabátky, což však opravdu nebude řešení pro většinu uživatelů.

 

Po několika dnech strávených s Amigo musím říct, že mi řešení stylem dvoustupňových nabídek přišlo výrazně použitelnější. Ačkoliv třeba Marek Lutonský byl s Amigo spokojen, o mně se to říct rozhodně nedá. A to ani s vědomím, že je Amigo zaměřeno na ty nejméně náročné.

Jaké jsou novinky?

 

 

Takže nové jsou již zmíněné zobáčky u POI ikon a radarů, symbol manévru „kruhový objezd“ konečně vypadá jako náhled konkrétního kruháku (volám po tom už tři roky), bublinkově zobrazené názvy ulic, přibyla řada fcí vhodných na cesty (převody jednotek, kalkulačka…), funkce „kde jsem“ a přepracovaná funkce „alternativní trasy“. Již iGo 8 umělo spočítat trasu všemi algoritmy (nejrychlejší, nejkratší, ekonomický, snadný), zobrazit u každé trasy délku i potřebný čas i silniční profil trasy. Celá tato skvělá a unikátní funkce byla schovaná za nesmyslným tlačítkem „Metody navádění“, takže o ní leckdo vůbec nevěděl. V Amigu je již logicky nazvaná „Alternativní trasy“, je okamžitě k dispozici a navíc hned na mapě vidíte celou trasu, takže můžete lepší porovnávat. Zmizel sice silniční profil, ale myslím, že to moc nevadí, mapa mi přijde lepší. No, a to je z novinek asi tak vše. Ačkoliv se v Nav‚n’Go snažili a od TomTomu kopírovali, seč se dalo, skvělou funkci na principu MapShare neimplementovali. Což mi přijde jako jedno z největších zklamání Amiga.

!~~1/Image/amigo/kruhak.jpg|Kruhový objezd má konečně reálnou ikonu, radar je lépe zapíchnut do mapy|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/navadeni.jpg|Asistent jízdních pruhů není bezchybný|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/simulace.jpg|Zájmové body jsou zapíchlé do mapy, vpravo ukazatel průběhu simulace|amigo~~!

Přibyla možnost zvolit namísto šipky označující vaší polohu nějaký 3D objekt, výběr je poměrně bohatý – sedan, kombík, autobus, bugyna, chodec, silniční motorka, chopper, létající koberec apod. Zde se autoři opravdu vyřádili, posuďte sami:

!~~1/Image/amigo/tank.jpg|Tank|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/skutr.jpg|Sněžný skútr|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/tahac.jpg|Tahač|amigo~~!

!~~1/Image/amigo/koberec.jpg|Létající koberec|amigo~~!

Simulace trasy obsahuje tlačítka pro rychlý přechod mezi jednotlivými manévry i ukazatel, v kolika % trasy se zhruba nacházíme.

Velmi pochválit je také třeba úžasně rychlý výpočet trasy. Již iGo 8 počítalo dost rychle, ale Amigo je opravdu blesk. Což je nutnost, protože v Amigu prakticky nemáte šanci cokoliv udělat bez toho, aby byla naplánovaná trasa. To je nemilá změna oproti iGo 8, kde jste si mohli mapu prohlížet, zobrazovat místa, zájmové body apod. V Amigu si vyberete cíl, spočítá se trasa a tím to končí.

!~~1/Image/amigo/vypocet.jpg|Ukazatel průběhu výpočtu trasy|amigo~~!

A co je třeba oželet

 

Z iGo 8 ubylo prakticky vše, zůstal nám výběr jediného cíle a to z oblíbených, zadaných adresou a na mapě, popřípadě výběrem z POI. Zmizela možnost navigovat na kontakt (v PNA mít Pocket Outlook asi nebudete), geografické souřadnice, možnost přidávat průjezdní body a tím jsme logicky přišli i o možnost optimalizovat trasu na co nejkratší při projetí všech průjezdních bodů. Právě absenci průjezdních bodů vnímám jako důvod, proč bych tuto navigaci s klidným svědomím nedoporučil ani nenáročným uživatelům. Jsou totiž situace, kdy se průjezdní body moc hodí a jejich totální absence je návrat nějak k TomTomu 5. Z konkrétních případů nebudu zmiňovat moje pokročilé úkony jako průjezdní body ze schránek Geocachingu apod., ale bohatě stačí jen to, že se cestou chcete někde stavit, takže varianta pouze start-cíl vám nevyhovuje. Nebo jste dostali tip – jeď radši přes XXX, je tam lepší silnice. Takže ačkoliv cestu neznáte, mezi start a cíl byste rádi XXX vložili, ale smůla. Nebo to, že dostanete informaci – cestou se stav v A, je tam hezká vyhlídka, pak jeď skrz B a prohlédni si kostel a v C si dej steaky, dělají tam výborné. Nebo jen úplně primitivní – potřebuji zajet k benzínce (=mezi start a cíl vložit bod). Ačkoliv jsem přesvědčen, že v Nav’n’go dělali průzkum mezi běžnými uživateli, vybrali nejpoužívanější funkce a zbytek vyřadili a tudíž absencí průjezdních bodů moc nenáročných uživatelů nenaštvou, já ten dojem nesdílím. Samozřejmě jde tento problém „obejít“ podobně, jak se to kdysi obcházelo v TomTom Navigatoru, čili zadám start-A, v A zadám jako cíl B apod., ale je to jednak opruz a druhak tím přicházím o informace jako čas příjezdu do cíle nebo zbývající doba jízdy.

!~~1/Image/amigo/nastaveni.jpg|Ačkoliv nastavení vypadají dobře, ve skutečnosti je pod každou položku jen 1-3 možnosti|amigo~~!

Dá se zvolit jiný bod startu než aktuální pozice z GPS, ale je to neuvěřitelně krkolomé a neintuitivní. Namísto menu Trasa musíte do menu Více, pak Nastavení, pak šipku dolu a pak zadat počáteční polohu. Navíc tu lze vybrat pouze jako adresu, takže na start v zájmovém bodu, v historii či oblíbené položce zapomeňte.

 

Zmizely i možnosti aktuální trasu nějak ovlivnit. Ano, můžete si nechat najít zájmové body (klasicky poblíž aktuální pozice, v okolí cíle, v okolí adresy či při trase) a vybrat třeba navádění k benzínce, ale pak se trasa změní v aktuální místo-zájmový bod. A po dosažení zájmového bodu se změní na zájmový bod-cíl. Zcela chybí itinerář (sám ho v iGo 8 občas používám, minimálně proto, že tam byly uvedeny názvy obcí, přes které jsem jel) hlavně možnost vynechat nějaký manévr/komunikaci. To je druhý zásadní důvod, proč bych tuto navigaci nedoporučil. Mám v živé paměti, jak jsem koupil rodičům navigaci s iGo 8, vše nastavil a přepnul na Základní režim. Vysvětlil jsem jim použití a nadhodil i objížďky. K jejich smůle jsem to jen zmínil, takže když pak jeli skrz Německo a iGo 8 je vedlo v Berlíně po poměrně dlouhé hlavní komunikaci, která byla uzavřená, byli z toho dost zoufalí. Objížďka značkami vyznačena nebyla a iGo nijak nedokázali donutit, aby je nenavigovalo zpět na tu uzavřenou komunikaci. Po návratu do ČR jsem je funkci objížďky samozřejmě naučil a je to, nicméně dokládá to, že reálně nastávají situace, kdy je prostě problém, když nemůžete navigaci říct „tudy mě nenaviguj“. Chápu snahy o zjednodušení, ale tohle je opět místo, kde vidím slabinu.

!~~1/Image/amigo/moznosti.jpg|Možností, co s trasou, je absolutní minimum|amigo~~!

 

Ta tam je také spousta nastavení, která v expertním režimu iGo 8 dokázala hračičky dovést do extáze, protože sice to nějakou hodinu zabralo, ale dokázali si navigaci dopilovat přesně do podoby, jakou chtějí. V Amigo nemáte možnost změnit prakticky nic. Nabízí se změna pohledu (perspektivní, perspektivní s 3D budovami a terénem, mapa se směrem jízdy nahoře), tři úrovně zoomu, denní či noční režim, varování při překročení povolené rychlosti (jako jedno zaškrtávátko, již není odděleno grafické a zvukové) a varování před radary. Zájmové body (jak vzdálenost, od které budou vidět, tak kategorie) jsou nyní natvrdo vybrány. Úhel pohledu na krajinu je také nastaven natvrdo. Zmizela funkce „přehledu“, tzn. silně odzoomovaná mapa objevivší se vždy, když k dalšímu manévru bylo dále než asi 20km.

 

Taktéž možnosti úpravy navigační obrazovky jsou skoro nulové. Zmizel název komunikace, po které právě jedete. Symbol druhého dalšího manévru se objevuje jen občas a kupodivu kolikrát ne v případě, kdy bych ho čekal. Zmizelo zobrazení síly signálu GPS i baterie. Tři informační pole, jejichž obsah jste si v iGo 8 mohli nadefinovat dle libosti (aktuální čas, čas příjezdu, zbývající čas jízdy, vzdálenost do cíle, kompas, vzdálenost k průjezdnímu bodu, čas příjezdu k průjezdnímu bodu či nadmořská výška apod.), jsou opět „natvrdo“ nastavena a to na vzdálenost do cíle, zbývající čas jízdy a čas příjezdu do cíle. Klepnutím máte možnost nechat zobrazené pouze jedno pole a nebo všechna tři. Nic víc. Vzhledem k tomu, že poslední dvě informace (zbývající čas jízdy a čas příjezdu) jsou na sobě závislé a jde o jiný pohled na tu samou informaci, mi přijde škoda, že nemám možnost nastavit si například mou oblíbenou nadmořskou výšku.V režimu bez naplánované trasy políčka obsahují čas, rychlost a max. povolenou rychlost.

Nepočítejte s tím, že byste si mohli uložit a později načíst trasu. Nic takového. Nenajdete ani palubní počítač, ani obrazovku plnou číselných údajů o jízdě. Ani ukazatel vypnuté hlasitosti. Žádný záznam a následné přehrání trasy. Je evidentní, že heslo dne je „jednoduchost nade vše“ a tomu je také vše podřízeno.

 

Prostě jak jsem psal v úvodu – pokud se vám Amigo trefí do vkusu s nastavením nebo se neradi v nastavení šťouráte, fajn. Pokud byste však něco chtěli jinak, máte smůlu. A to mi přijde škoda.

Zmizela možnost listovat mapou a hledat na ní body. Pokud se třeba stejně jako já na delší cestu připravujete a chcete si na mapě najít třeba zájmový bod, zde máte smůlu. Jediná možnost, jak se k zájmovým bodům dostat, je volbou Cíl a pak zase přicházíte o možnost zobrazit si je na mapě. Což se kolikrát hodí, zvlášť když si nejste jisti, že jste zvolili správný cíl. Body zájmu nemůžete přidávat ani měnit.

Samotný výpočet trasy, až bych čekal, že bude podobný jako v iGo 8, mi přijde svižnější.

Jednou ze super vychytávek u iGo 8 byla možnost předpřipravených hledání zájmových bodů. Šlo tak třeba na čtyři dotyky displeje přeplánovat cestu tak, abychom jeli skrz benzínku. Klepnout na Obchvat, Benzínka, na konkrétní stanici, Vložit průjezdní bod. Došlo k automatickému přepočtu trasy a po projetí benzínkou se pokračovalo v cíli. V Amigu to vypadá následovně: klepnout do mapy, pak na tlačítko Kde se nacházím, pak na Pomoc v okolí a konec. Na výběr jsou pouze kategorie Autoopravna, Zdraví, Policie a Bankomaty. Naštěstí se nemusím proklikávat několikrát Zpět, stačí toto tlačítko přidržet.

A ještě jednou. Tentokrát klepnout na Menu, pak Cíl, pak Vyhledat místa, pak Čerpací stanice, pak vybrat konkrétní stanici, pak Zvolit (přitom vidím akorát adresu, vůbec nemám náhled na mapu, kde daný zájmový bod je), pak Start. A protože Amigo neumí průjezdní body, tak když ke stanici přijedu, tak znovu Menu, Cíl, historie, Start. Ať počítám, jak počítám, vidím celkem jedenáct různých klepnutí. A to si nepřejte hledat jiný typ zájmového bodu, který není přednastaven, to vás potom čeká martýrium typu Menu, Cíl, Vyhledat místa, Další místa, Na trase, Hledat dle kategorie, Turistické atrakce (například), vybrat atrakci, Zvolit, Start a potom opět Menu, Cíl, historie, Start. Celkem 14 klepnutí oproti „složitému“ iGo 8, kde to šlo na čtyři. Musím se tak spolu s panem Kodetem zeptat – kde udělali soudruzi chybu?

 

Celkem se dá říct, že jaké chyby mělo iGo 8, ty má i Amigo. Třeba zpožďování, které je zhruba na stejné úrovni a nebo problém s ukazatelem jízdních pruhů. Připomenu, že šlo o to, že pokud máte na trase křižovatky 1, 2 a 3 v tomto pořadí a na třetí křižovatce máte odbočovat třeba doleva, tak v případě, že v mapových podkladech jsou informace o jízdních pruzích pouze ke křižovatce 3, přesto vás iGo bude už v křižovatkách 1 a 2 navádět do levého odbočovacího pruhu (který patří až ke křižovatce 3), což je dost matoucí.

 

V reklamě jsem četl, že Amigo má 80% funkcí z iGo 8 a přitom je 5x jednodušší. Začal jsem tušit falešné soby a udělal jsem si takovou tabulku funkcí důležitých pro navigování. Zelené pozadí znamená „obsahuje“, červené „neobsahuje“.

 

Start trasy z polohy GPS

Výpočet alternativních tras

Start trasy vybraný z oblíbených

Vložení průjezdního bodu

Start trasy vybraný na mapě

Optimalizace trasy, práce s trasou

Start trasy vybraný ze zájmových bodů

Hledání v zájmových bodech dle názvu

Start trasy vybraný z historie

Hledání v zájmových bodech dle kategorie

Start trasy vybraný ze souřadnic

Hledání v zájmových bodech dle vzdálenosti

Start trasy vybraný z adresy

Zobrazení vybraného zájmového bodu na mapě

Cíl trasy vybraný z oblíbených

Itinerář

Cíl trasy vybraný na mapě

Možnost zakázat určitou komunikaci

Cíl trasy vybraný ze zájmových bodů

Možnost zakázat určitý manévr

Cíl trasy vybraný z historie

Varování před radary

Cíl trasy vybraný ze souřadnic

 

Varování překročení rychlosti

Cíl trasy vybraný z adresy

Automatické přepínání barev den/noc

Hledání zájmového bodu kolem

aktuální polohy

Ukázka trasy

Hledání zájmového bodu kolem cíle

Uložení bodu jako oblíbené položky

Hledání zájmového bodu kolem adresy

Uložení vypočítané cesty

Hledání zájmového bodu kolem trasy

Zaznamenání ujeté cesty

 

No a falešné soby v tabulce vidím. Ze 34 položek jich Amigo nemá 44%, což je o dost méně než slibovaných 20%. Snažil jsem se tabulku dělat poctivě a třeba „vkládání průjezdních bodů, optimalizace trasy, změna pořadí bodů na trase“ jsem dal jako jeden řádek a ne tři různé, protože spolu tyto funkce svým způsobem souvisí. Stejně tak jsem neuváděl třeba navigování z/na kontakty z adresáře, protože u PNA adresář není. Docela by mě zajímala ten původní seznam, ze kterého vypočítali 80% shodných funkcí. Možná tam figurovaly položky typu „možnost změnit hlasitost“, „zobrazení názvů ulic“ apod.

Zvuk

Hodnocení zvukových instrukcí vynechám. Standardní hlasové povely jsou vcelku slušné, jak je i iGo zvykem, byť někdy ne tak jednoznačné, jako třeba u TomTom Navigatoru. Každopádně já jsem okamžitě použil svůj oblíbený zvukový soubor s hantecem – a je velmi potěšující, že tento soubor s Amigem funguje bez komplikací.

Zhodnocení

A závěr? Asi jste to poznali z textu. Amigo se zaměřuje na ty nejnenáročnější uživatele. Až na výjimky to, co dělá, dělá snadno, pochopitelně a efektně. Bohužel, vzhledem k absenci možností, jak ovlivnit trasu (zmiňované průjezdní body a objížďky) bych jí s klidným svědomím nedoporučil ani těm nejnenáročnějším uživatelům. Přijde mi škoda, že ořezání funkcí a nastavení v honbě za zjednodušením bylo tak razantní. Zkušenosti z mého okolí jsou takové, že nenáročnému uživateli Základní rozhraní u iGo 8 problém nedělá a je schopen bez problémů takovou navigaci používat. A přitom není ochuzen o funkce, které někdy mohou přijít vhod. Zkusil bych udělat následující přirovnání: spoustě lidí by pro 80-90% cest stačilo auto jako Smart. Jezdí sami či ve dvou a žádné velké náklady nevozí. Přesto si však kvůli těm 10-20% případů, kdy potřebují odvézt více lidí či náklad, pořídí raději větší auto, i když je na spoustu cest zbytečně veliké. Právě pro těch pár případů, kdy by jim malé auto zbytečně komplikovalo život.

Stejně tak bych i těm nenáročným namísto Amiga doporučil iGo 8 v základním režimu. Ne kvůli většině cest typu start-cíl, kde Amigo funguje skvěle a svým způsobem lépe než iGo 8, protože je ukrutně jednoduché. Ale kvůli té menšině případů, kdy budou potřebovat průjezdní body či objížďky a kde je Amigo nechá na holičkách. V některých ohledech (plánování trasy z jiného místa než aktuální polohy GPS) je na tom Amigo se snadností použití dokonce ještě hůř než prehistorické verze TomTom Navigatoru. Kdybych měl doporučit, určitě bych raději než Navon N470 (dle heureka.cz za cca 4700Kč) volil Evolve Multitraxx, který se dá pořídit už za 4500Kč a přitom obsahuje plnohodnotné iGo 8.

 

Nezbývá než doufat, že Amigo je pouze úkrokem a nikoliv příští vlajkovou lodí firmy Nav‚n’go. Až příliš mi to připomíná několik let starý krok firmy TomTom, která svůj Navigator 3 řádně zjednodušila (přesně jako u Amigo: oškubané funkce a zjednodušené ovládání) a vznikl Navigator 5. Po roce vyšel ještě jen maliličko vylepšený Navigator 6 a to bylo prakticky konec produktů TomTomu pro PDA. Bojím se, abych si za rok nestýskal, že iGo 8 byla poslední pořádná navigace od Nav‚n’go pro PDA.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..