V čem iGo vítězí nad navigací TomTom?

Když jsem v květnu srovnával TomTom 5 a i-Go 2006, zmiňoval jsem řadu věcí, které měl TomTom udělány lépe. Zároveň jsem ale konstatoval, že u iGo vidím velký potenciál do budoucna. Uplynulo ani ne půl roku a vypadá to, že jsem měl pravdu. 

V poslední době jsem najezdil pár tisíc km s navigací i-Go 2006. Záměrně jsem jí používal vždy, když jsem někam jel, abych vše prověřil co nejlépe. A ačkoliv jsem dosud jezdil s TomTom 5, a to podstatně déle, začal jsem i-Go přicházet na chuť. Zde bych sdělil své nové dojmy.

Co konkrétně má i-Go jednoznačně lepší než TomTom?
1. Výpočet trasy
Pokud uvažujeme cesty autem, nabízí TomTom pouze dvě možné varianty. Nejrychlejší a nejkratší. Nejrychlejší znamená, že TT upřednostní trasu 120km dlouhou s délkou 1:23 oproti trase 90km dlouhé trvající 1:24. Nejkratší pak znamená, že si užijeme offroad zážitek, objevíme tajemná zákoutí naší vlasti a po desítkách let budeme první dopravní prostředek, který – často těžce postřehnutelnou – cestou pojede. Kromě možnosti vyhnout se dálnicím a/nebo placeným úsekům nebyla jiná možnost než volit nejrychlejší trasu. U TT byla výhoda, že když jsem měl nejrychlejší trasu vypočítanou a dal jsem znovu počítat nejrychlejší trasu, TT vypočítal alternativu (často lepší než tu původní).
U i-Go mě trochu mrzelo, že neumí počítat alternativy. Zjistil jsem, že to vůbec není nutné. Při plánování trasy můžete kromě nejrychlejší a nejkratší (jak to umí TomTom) počítat také ekonomickou trasu. Použitý algoritmus je velmi dobrý a v podstatě kopíruje mé vlastní představy o optimální trase. Výpočet lze navíc ovlivnit řadou nezávislých přepínačů jako např. „použít nekvalitní cesty“ (kombinací tohoto přepínače a nejkratšího algoritmu získáme opravdu použitelnou nejkratší trasu), použití dálnic či placených dálnic, trajektů, otoček do protisměru apod. I kdyby však tyto přepínače i-Go nenabízelo, už jen pro ekonomický algoritmus u mně v tomto ohledu jasně vede. Že je plánování trasy navíc neskutečně rychlé je jen třešnička na dortě.

2. Plánování trasy
Při návrhu trasy v TT zadáváme start a cíl. Mimo to můžeme zadat právě jeden průjezdní bod. Představte si situaci, do které jsem byl nedávno postaven. Jedeme na poznávací dovolenou. Máme řadu míst, která hodláme navštívit a já musím vymyslet program tak, abychom všechno rozumně stihli. TomTom by mi nápomocen prakticky nebyl, respektive velmi omezeně. i-Go mi však pomohlo značně. Nejprve jsem si zadal všechna místa do itineráře a nechal spočítat cestu. Brzy jsem věděl, kolik km celkově najedeme a jak dlouho nám to zhruba bude trvat (přidal jsem k odhadu 15%, jelikož v tomtom je i-Go značně nespolehlivé). Poté jsem cestu rozdělil na jednotlivé dny a plánoval přesuny jen během dne. Šlo to bezvadně. Tohle TT neumí ani v případě, že je dostupný GPS signál ve menu Itinerář. V i-Go jsem pracoval v pohodlí vlastní postele, žádný signál potřeba nebyl.

3. Mapy
Správa map v TT je neskutečně mizerná. Princip spočívá v tom, že každá země je v balíčku s okolními zeměmi nebo samostatně (v případě větších zemí). Každý mapový balíček může být ještě tzv. Plus, tzn. s průjezdní mapou zbytku Evropy. Pokud se vaše cesty nacházejí v rámci konkrétního balíčku, je vše v pohodě. Pokud však ne, zažijete velké nepříjemnosti. Uvedu konkrétní situaci – z české vesničky potřebujete jet do holandské vesničky. Protože mapa ČR se nachází v balíčku pouze s některými ze sousedních zemí, Holandsko tam nenajdete. Dejme tomu, že v ČR používáme mapu DE_AT_PL_CZ_CH_Plus.
Při plánování trasy máte tyto možnosti (řekněme spíš obezličky):
a) na Internetu si nechat spočítat ideální trasu, zjistit hraniční přechod mezi SRN a NL, následně si udělat v TT itinerář. Zaprvé potřebujete PC s webem, zadruhé se od TT nedozvíte, jak dlouho bude cesta trvat, protože je cesta rozdělena na dva úseky. Při přejezdu hranic SRN a NL musíte vlézt do menu a ručně přepnout mapu
b) přepnete se na podrobnou mapu NL, zjistíte si několik větších sídel poblíž vaší vesničky (pro případ, že by některé nebylo na průjezdní mapě Evropy), pak se přepnete na mapu DE_AT_PL_CZ_CH_Plus a necháte si spočítat cestu vesnička v ČR-větší sídlo v NL. V NL se opět musíte ručně přepnout na mapu NL, zadat vesničku a donavigovat se tam
c) již v ČR se přepnete podrobnou mapu NL s průjezdní Evropou. Počítáte s tím, že v ČR to znáte a hlavní průjezdní tahy na mapě budou. Nejméně opruzová varianta, ale sami cítíte, že je to nějak lámané přes koleno.

Navíc jsme postaveni před problém, že řada map samostatně vůbec není (např. ČR) a tudíž jí vždy musíte mít v nějakém balíčku s okolními a pak se přihodí, že mapy zbytečně duplikujete, protože jednou máte ČR spolu se SRN, PL, A a CH a podruhé s PL, SK a HU, protože SK a HU samostatně neseženete také. Malým světlem na konci tunelu je TT6 a jeho 1,5GB velká mapa všech zemí, které TT podporuje.

Soudruzi z Maďarska (odkud i-Go pochází) přemýšleli a situaci vyřešili tak, jak by napadlo každého: co země, to jeden mapový soubor. Plus jeden soubor s průjezdními cestami celé Evropy. Zmíněný příklad s hledáním trasy můžeme v i-Go vyřešit dvěmi způsoby – elegantním a ještě lepším:
a) na kartu i-Go (šetříme místem) si nahrajeme mapy ČR (14,4MB), NL (24,4MB) a průjezdní mapy Evropy. Jako cíl zadáme vesničku v NL, jako start vesničku v CZ a máme hotovo. Ihned známe celkovou délku trasy, čas trasy. Na hranicích ani nikde jinde nic nepřepínáme.
b) použijeme metodu a) a protože si myslíme, že se třeba v Německu někde zdržíme, přihrajeme si na kartu i mapu Německa (150,5MB – či jiné země, kterou budeme projíždět). Po cestě pak všude máme k dispozici podrobné mapy. Nic nepřepínáme a neplýtváme místem na kartě.
Co si přát víc? Snad jen dodám, že „balíčková“ politka TT rozhodně není kvůli finanční úspoře uživatele. i-Go totiž mapy také neprodává po jednotlivých zemích, ale v balíčcích. Stojí zhruba stejně jako balíčky u TT.

4. Grafika
Grafika i-Go je prostě pastva pro oči. Zpočátku jsem si stěžoval na špatnou ergonomii, ale s novým tématem již má stížnost nemá opodstatnění. Místo na displeji je využito velmi dobře, vyhlazovaná, plynulá a animovaná grafika potěší. Ne že by to bylo stěžejní, ale je to příjemné. Potěší taktéž plné využití diakritky.

5. Automatické přepínání den a noc
Nechápu, proč něco tak triválního na implementaci není u TT již dávno. i-Go nejen že se samo přepíná, ale zároveň to dělá inteligentně – spočítá si, v kolik hodin na vaší pozici slunce zapadá za obzor/vychází a zmíněný čas použije pro přepnutí.

6. Striktní oddělování zemí
Zatímco u TT se při zadávání města hledá mezi všemi dostupnými městy (odpadá tedy výběr země), u i-Go je veškeré vyhledávání adresy odvislé od zvoleného státu. Protože málokdy se stane, že víte, do jakého města jedete, ale už nevíte, v jaké zemi je, nevidím v přístupu TT nějakou výhodu, obzvláště když pak výběr města dlouho trvá kvůli zdlouhavému procházení databáze všech měst.

A co mé půl roku staré výtky k i-Go?

1. Ergonomičnost zobrazení a ovládání
S novým tématem již prakticky nemám výhrad. Snad jen hůř čitelný ukazatel signálu GPS. Obrazovka je již plně využita a ovládací prvky dostačující

2. Chybí průjezdní mapy
Už jsou k dispozici.

3. Děsná hlasová navigace
Nové soubory pro hlasovou navigaci již byly vydány. Uživateli TT bude chybět, že těsně před manévrem nebude upozorněn „Nyní odbočte“, ale víceméně jde o zvyk. Stále však má TT hlasovou navigaci lepší, ale rozdíl už není nějak markantní.

4. Hledání v POI
Zde nic nového uděláno nebylo a stále platí, že nemožnost hledat POI na trase je u i-Go velkým handicapem.

5. Horší hledání složitých tras
Taktéž nic nového, na druhou stranu v praxi jsem se (při cestách po střední a jižní Evropě) s problémem nesetkal.

6. Chybí podpora pro dopravní situace
RDS-TMC stále chybí, ale přibyla podpora pro varování před kamerami apod. Aspoň něco.

7. Zdlouhavé zadávání adres
To je stále problém, nicméně zas až tak extrémně to nezdržuje, jak mi zprvu přišlo.

8. Netolerance k chybám při zadávání
Nic nového, i-Go je stále netolerantní.

No a závěr s odstupem?
Dnes používám prakticky výhradně i-Go. Vítězí u mně především plánováním a výpočtem trasy. Věci, které má TT lepší (hledání POI na trase apod.) využívám podstatně méně než plánování a výpočty trasy. Drobnosti jako přepínání den/noc, grafika, správa map apod. navíc potěší. I tak mám však k i-Go řadu připomínek, co by šlo zlepšit. Uvidíme, až přijde nová verze.

12 komentářů u „V čem iGo vítězí nad navigací TomTom?

  1. Moc pekne srovnani, dekuji za nej. Jeste by mne zajimalo jak je na tom Dynavix, nejlepsi by bylo vzit od kazdeho to dobre 🙂 Ja jsem pred koupi PDA s tim ze chci integ. GPSku a zatim tedy neznam ani dobrej stroj, ani dobry soft…

  2. [1] S Dynavixem je to slabší. Je to nový (rok starý) a řekl bych nevyzrálý produkt. Uživatelé hlásí problémy se stabilitou, chybí tomu řada vlastností (např. jména ulic ve 3D), ovládání je dost neintuitivní, jednoznačně bych volil mezi TT a iGo. Co se týče PDA, mám Loox N560, občas jsou problémy s kvalitou signálu, prd to vydrží (s GPS tak 1,5-2,5h), ale zase je to malé, lehké a víceméně to stačí.

  3. [2] no ja prave chtel taky N560tku, ale vsude ctu jake jsou s tim problemy 🙁 Zaroven se mi moc nechce do externi anteny, protoze chci aby to bylo mobilni…

  4. Ahoj,
    …a co například Mio 720 ? Myslíš že je lepší nebo horší než zmíněný dvě nvg. Prej jí trochu vytuńili, tak nevím kterou si vybrat. Navíc potřebuju aby byla dobře hlasově vybavená a ještě líp, kdyby to mluvila ženská. Líp se mi bude nadávat až to někam blbě vohnu. :-))
    Taky bych nerad kupoval navigaci za 12000 s nějakým osekaným softwarem a pak musel dokupovat další…. znáš to. Poraď prosím Díky Marek

  5. [4] Tak Mio používá trochu upravené iGo, takže prakticky vše, co platí na iGo, platí i na Mio. S hlasem budeš spokojen, jedním z dostupných je i Zuzana. Já osobně sice nesnáším, když mi do řízení kecá ženská, ale proti gustu… 🙂

    Pokud bych nechtěl PDA, ale chtěl jednoúčelovou navigační krabičku (PNA), pak by C720 byla velmi horkým kandidátem.

  6. [6] Bohužel nic konkrétního. Nové iGo se bude jmenovat iGo 8. Původní termín byl někdy do září, ale to už se asi nestihne. Nicméně už bylo ohlášeno Mio C620, které bude nové iGo, byť poněkud přizpůsobené, používat. Takže osobně bych odhadl, že do konce října to bude již k sehnání.

  7. ahoj, taky mám N560 .. stává se mi ale že TT na něm vytuhne a po restartu si smaže mapy z SD karty .. asi je jasné že to má dost velký následky pokud mám den nabitý jednáním za jednáním a spoléhám čistě na navigačku..

  8. [8] S řadou lidí jsme se shodli na tom, že jde o problém TTN a N560. Ostatní navigace toto nedělají a TTN na jiných PDA taktéž ne. Vždy šlo o to, že zničil adresáře s mapou, kontrola disku našla hrozně problémů. Řešení (mimo používání jiné navigace) bylo nevypínat PDA, je-li TTN spuštěn.

  9. Oficiální zpráva od eNav (poslali mi to mailem 5.11.07):
    Dobrý den,
    situace s programem iGO 8 je následující. Prodej programu iGO 8 byl posunut na leden 2008, vzhledem k tomu, že se dopracovává grafika a některé funkce programu. Upgrade z verze 2006 bude možný, cena však zatím nebyla stanovena. Co se týče velikosti karty tak v současné době se používá karta o velikosti 1GB, verze iGO 8 bude dodávána na kartě 2GB a bude se jedna o kartu 3v1 (microSD,miniSD a SD).

  10. [11] Díky moc za zajímavé info, byť obsahuje pro mně velmi nemilou informaci a to tu, že Nav'n'go pravděpodobně neupustili od nesmyslného vázání programu na kartu 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.