Navigační programy v roce 2006

V tomto zamyšlení chci shrnout události na trhu navigačních programů do kapesních počítačů, které se přihodily v loňském roce.

Začnu dvěma loňskými novinkami. Osobně je mi sympatické, když do oblasti, kde léta dominují dvě firmy s mnohaletými zkušenostmi (TomTom a Navigon), vstoupí nováček, který sice tolik zkušenosti nemá, ale o to více má elánu a znalostí. Zrovna vloni jsem zaznamenal takové hned dva.

Dynavix
Prvním byla česká firma Telematix s produktem Dynavix. Té se však nástup moc nepovedl. Velmi vysokou cenu za nový, nevyzkoušený (a jak se ukázalo, i značně neodladěný) software, byl ochoten zaplatit jen málokdo. Neustále vydávané opravné verze svědčily o dvou zajímavých momentech: ten lepší je, že firma má tendenci problémy řešit a na nářky klientů slyšet, ten horší naznačil, že vše je příliš uspěchané a produky opouští firmu nevyladěné.
I přesto, že bylo znát, že autoři nemají s vývojem komerčních aplikací příliš zkušeností (uživatelsky nepříjemné rozhraní, které bylo nakonec předěláno, neintuitivní ovládání apod.), se však našli zákazníci, kteří za českou navigaci byli ochotni utratit nemálo peněz.
V průběhu roku začalo docházet ke snižování cen, jelikož 8 tisíc za navigaci pouze po ČR byl ochoten zaplatit opravdu málokdo. I snížené ceny však byly vyšší než u zahraniční konkurence a ani přes některé příjemné vychytávky jako implementace TMC nebo čísla popisná u většiny českých obcí si jinak slibný produkt mezi uživateli nezískal větší oblibu.
Korunu všemu přinesl konec loňského roku, kdy vyšlo najevo, že mezi vývojářským týmem (pokud se nepletu, šlo původně o skupinu studentů MFF UK, kteří GPS navigator měli jako ročníkový projekt) a vedením Telematixu došlo k roztržce, která vyústila v osočování, kdo za vzniklou situaci může, výhružkami žalobou a nakonec původní tým vývojářů odešel a založil vlastní firmu.
Na webu Dynavixu je poslední „novinka“ stará pět měsíců a nevypadá to, že by se v nejbližší době dělo něco zajímavého. Není divu, že řada uživatelů, kteří kupovali chybující program za skoro 11 tisíc namísto např. vychytané páté verze TomTom Navigatoru za 6.500), je nyní patřičně naštvaná. Zvláště když dražší produkt koupili z větší či menší části proto, že chtěli podpořit české autory, český trh. Nyní jim zbyly oči pro pláč – mají neaktualizovaný produkt s nejasnou budoucností, zatímco konkurenční navigace neustále aktualizují jak mapy, tak programy.

iGo 2006
Zatímco české firmě s produktem Dynavix se nástup moc nepovedl, maďaři s iGO2006 udělali díru do světa. Pravdou je, že narozdíl od Dynavixu nezačínali úplně na zelené louce, ale šlo o zkušený tým vývojářů her pro PocketPC doplněný o menší izraelský tým, který již nějakou dobu vyvíjel navigaci nazvanou Nav’n’Go , která však pokrývala pouze Izrael a proto zůstala většině světa neznámá.
Zkušenosti obou týmů vytvořili dokolanou synergii. Zatímco pánové z PDAMill měli zkušenosti, jak z PDA vytáhnout rychlou, nádhernou grafiku a jak pro PDA optimalizovat, izraelci měli zkušenost s problematikou navigovace a GPS. Výsledkem bylo impozantní iGo2006

Proč impozantní? Z jednoduchého důvodu – animovanou, vyhlazovanou nádhernou grafiku neměl v té době nikdo. Špičková podpora národních jazyků, výborně řešená správa mapových podkladů, to vše byly funkce, kterými iGo útočilo na léta budované pozice konkurence. Mapové podklady řady dosud nezmapovaných (či nedobře zmapovaných) zemí jako Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko apod.Není proto divu, že si získalo řadu příznivců.

Větší část zájemců o navigaci však zůstávala do určité míry skeptická. Vycházeli z celkem oprávněného názoru, že grafika navigace má být jednoduchá a především přehledná, aby řidič hned a jasně viděl, co ho čeká (což např. TomTom Navigator splňuje na 100%), zatímco iGo sice nabízí pastvu pro oči, ale podstatně méně přehlednou. Ovládání u iGo bylo úplně jiné, než na co byli zvyklí, v řadě ohledů horší a méně intuitivní. Aby toho nebylo málo, mělo iGo určité problémy s hledáním správné cesty a hlasové instrukce se ukázaly jako zcela příšerné.

Naštěstí podobně jako Telematix, i pánové z Nav’n’go vyslyšeli volání zákazníků a během roku vyšly aktualizace, které uvedené problémy řešily. Zároveň se objevila řada PNA (Personal Navigation Assistant – jednoúčelová navigační krabička), které byly na iGO založené. Ty přidávaly další funkce, jako např. podporu varování před radary nebo dynamická navigace dle aktuální dopravní situace (RDS/TMC).

Vzhledem k tempu, jaké iGo nastolilo, a vzhledem k velice slibné verzi iGO2006SE (Second Edition), která je nyní dostupná jako beta (a o které co nevidět napíši také), bude velmi zajímavé sledovat vývoj v letošním roce. Zvlášť při představě, že iGO2006SE nemá být tím hlavním letošním trumfem, ale spíš bonus pro zákazníky. Na letošek se totiž chystá i iGo 2007, které má být ještě o notný kus vepředu.

TomTom Navigator
Uvedení šesté verze TomTom Navigatoru bylo pro mnohé zklamání. Šestka neuměla prakticky nic zásadního navíc oproti rok staré páté verzi, naopak, kupodivu řada užitečných funkcí ubyla (např. možnost rotace obrazovky přímo z programu). Uživateli očekávané funkce jako např. lepší správa mapových podkladů, podpora RDS/TMC apod. zůstaly nevyslyšeny. Vůbec absence řady funkcí, které ve svých s Navigatorem takřka identických PNA TomTom nabízí (tzn. umí je naprogramovat a není v tom žádný technický zádrhel) jasně naznačila, že nadále se firma hodlá orientovat převážně na jednorázová udělátka PNA. Ostatně, při pohledu na čísla prodejů (strana 3) se jim člověk ani moc nediví. Nicméně si aspoň můžete přečíst můj velký test této navigace.

Navigon
Německý Navigon bohužel spoléhá na u nás nedostatečně podrobné mapové podklady NavTequ a tudíž se dá očekávat, že české navigační vody moc nezčeří. Navíc vývoj šesté verze trval až moc dlouho, zvlášť v porovnání s tempem, jakým inovují ostatní firmy. Přesto je na západ od nás Navigon velmi oblíben a dá se očekávat, že za pár let, až NavTeq pokryje lépe východní Evropu, kartami u nás zamíchá.

Je vcelku jedno, koho považujete za vítěze a kdo je vám sympatičtější. Pro nás jako zákazníky je důležitý konkurenční boj, který vede firmy k vyvíjení dalších užitečných funkcí a zároveň snižování ceny. Vždyť koho by napadlo, že koncem roku 2006 bude možné zakoupit autonavigaci s barevným dotykovým displejem s mapami prakticky celé střední + západní Evropy za něco málo přes 7 tisíc Kč (vánoční nabídka Makra)? Na počátku roku byl jen samotný navigační software s mapami (hardware jste museli mít vlastní) o kus dražší, než teď je celý kompletní přístroj!

1 komentář u „Navigační programy v roce 2006

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..